Jag bryr mig för att..

...det spelar roll!
Genus är viktigt, hur vi ser på steriotyper är viktigt, hur män kontra kvinnor blir bemötta är viktigt.

Och har vi verkligen "turnat out fine"?
Inte enligt mig, inte så länge vi lever i ett samhälle där vi inte vågar ta plats, där vi döms utifrån vårat utseende och vår vikt. Inte där kvinnor lever kvar i våldsamma förhållanden för att "han är ju snäll egentligen" och där vi hela tiden tror oss kunna förändra de män som sårar oss och trycker ner oss.

Därför orkar jag bry mig.


Kommentarer
Postat av: Soppan

Jag håller ju med dig helt fullt, det vet du. Men nu är det ju inte så att det bara är kvinnor som lever i våldsamma förhållanden, det är många kvinnor som trycker ner män med och även andra kvinnor. Det handlar ju om att skapa en värld där alla är lika mycket värda, har samma rättigheter och där det inte finns någon form av "könsroller". Där alla får vara precis som "den", "hen", eller "han/hon" eller vad man nu vill säga, vill vara. Vill en flicka leka brandman, så fine, vill en pojke leka flygvärdinna, så fine. MEN det är även viktigt att flickor får leka flygvärdinna, prinsessa eller whatever, och samma med pojkar, att de får leka och vara precis så som de vill och inte som föräldrarna vill, det är viktigt. Tror ibland att vissa tar detta med genus tänk för hårt och istället försöker styra bort sina barn från saker som är "typiska" för det kön som barnet har och det är synd tycker jag, för det är ju inte alls det som det handlar om..
Oj, haha, jag som bara skulle skriva en kort kommentar.. :/ Vi ses imorgon! =)

2013-02-13 @ 00:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0