Varför skäms man?

Jag har länge undrat en sak.
Klurade på det tidigare idag, och har vid många andra tillfällen tänk på det.
Varför vi skäms för det andra gör, för hur andra lever sitt liv?
Som barn till alkolister t.ex.. De talar inte ofta om att deras föräldrar missbrukar eftersom de skäms.
Kvinnr som blir slagna, de säger inget för de skäms. Barn som har föräldrar med lågavlönade jobb vågar inte säga vad mamma/pappa jobbar med.
-
Och jag undrar varför man skäms för vad andra gör?
Jag har en sån sak som jag skäms för, som jag hatar att skäms för och som jag inte gärna berättar om.
Men varför, varför skäms jag för någon annans handling?
Någon klok som har svar?

Kommentarer
Postat av: Marie S

Ja, varför? För att det är jobbigt och för att man inte vet hur och vad man ska säga och göra för den delen?

2011-09-25 @ 20:24:43
URL: http://marieodanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0