Vecka 32 & 33.


I magen

V.32
Lanugohåren som har täckt barnets hud börjar försvinna. En del kan finnas kvar på axlar och rygg när barnet föds. De flesta rynkorna i ansiktet är borta och barnet utvecklar förmågan att svettas. Rörelserna i magen kommer att vara som starkast den här veckan och de övergår nu mer till att kännas som knuffar eftersom barnet får allt mindre utrymme att röra sig i. Barnet har nu mycket goda chanser att överleva om det föds.
Bebisen väger nu ca 1,8 - 2 kg och är ca 42 cm lång.

V.33
Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar
och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor.
Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.
Bebisen väger nu ca 2 - 2,2 kg och är ca 43 cm lång.

Mamman

V.32

Om du hastigt svullnar och samtidigt ökar snabbt i vikt kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och orsakar högt blodtryck. Om du misstänker att du har drabbats av havandeskapsförgiftning måste du kontakta din barnmorska omgående. Havandeskapsförgiftning kan leda till försämrad tillväxt hos fostret. I sällsynta fall kan det vara livshotande.

Eftersom kroppen förbereder sig inför förlossningen kan du känna förvärkar. De påminner om mensvärk.

V.33

Du kan, om du inte är väldigt överviktig, känna barnets olika kroppsdelar från utsidan av magen. Kanske kan du greppa om en liten fot? Barnet kan vid den här tiden i graviditeten ha lagt sig med huvudet ner i bäckeningången. Brukar ditt barn hicka? Du kan känna hur hela magen rycker till
och hur det upprepar sig. Efter den här veckan kan barnets rörelsemönster ändra sig något som en följd av att det blir allt trängre inne i livmodern. Livmodern fyller en stor del av din mage
och det kan för många vara svårt att få plats med en hel måltid åt gången. Ät lite och ofta i stället. Har ni pratat om hur ni vill göra med föräldraledigheten? Den blivande mamman kan börja ta ut
ledighet från 60 dagar före beräknad förlossning. Det är ofta välgörande att vara ledig några veckor innan barnet skall födas. De flesta mår väl av att få en liten tid för sig själva och i lugn och ro få ställa om sig från ett yrkesverksamt liv till livet som mamma och förälder.

 

Bild:

 

Egen bild/Anteckning:

Tog bilder från båda veckorna, men råkade radera dem. Bild från vecka 33 kommer dock ändå!

Dessa två veckor har varit jobbiga, och speciellt den senare veckan. Jag har otroligt jobbigt med sammandragningarna och förvärkar. De kommer hela tiden, och vill liksom inte ge med sig vare sig jag vilar, går eller bara sitter. Värst är dock sammandragningarna på kvällarna, då kommer de väldigt tätt och gör riktigt ont.

Bebeisen är fortfarande livig men rör sig annorlunda, med ett mindre bökigare rörelser, precis som sig bör då det nog börjar bli trångt i min mage. Jag har ingen aning om vad det är som gömmer sig därinne, och har börjat tycka att de namn jag valt ut inte passar. Börjar också bli orolig för förlossningen, och det känns trist att känna så då jag inte gjort det förr, vaken med Saga eller detta barn. Oron beror på hur det ser ut på vårat sjukhus och att jag i dagsläget inte vet vart itt andra barn ska födas. Det gör nog de flesta mammaor lite nojjiga!

 

Egna bilder från vecka 33.

Får liiite ångest av att se mina nya valkar på ryggen och sidorna, men de kommer att försvinna efter att bebis är här för då blir det massor av promenader :) Har i vecka 33 gått upp ca 12 kg sedan inskrivningen.

 

HAR DU GISSAT NÄR LITEN KOMMER?

KLICKA HÄR FÖR ATT LÄMNA DIN GISSNING!

 


Kommentarer
Postat av: Jennie - Med bebis i magen

sv: Ja det ska bli så kul att äntligen få hålla sin skatt i famnen, all denna längtan tar död på mig snart!

Tiden går så fort så vips har du din bebis hos dig..

2011-05-14 @ 14:19:41
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Melissa - Vincents Mamma&Gravid

ja jag kikar alltid i bloggars länkar för å kanske hitta nån ny intressant blogg man kan kika in på =)



snart kommer även du komma upp som länk bland mina favoriter för jag har följt dig ett bra tag på bloglovin =)

kram

2011-05-14 @ 15:22:59
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Madde

SV: Ja här är allt bra om man bortser från ryggen som har pajat ihop totalt :(

Vad kul med en till liten en, vi funderar på en till vi med, väntar på min operation bara så sätter vi nog igång efteråt ;)

2011-05-14 @ 20:07:58
URL: http://madelin82.blogg.se/
Postat av: Ilda

Tack fina du :)



Hur mår ni? Hur går det med magen? Det är sååå spännande! Jag längtar verkligen efter att få se vem det är som gömmer sig inne i din mage :D Tror att det är en pojke :) Om jag inte minns fel så gissade jag nog på pojke också :)

2011-05-14 @ 20:41:16
URL: http://mislimoje.blogg.se/
Postat av: Josefine

Så fin du är!! :)

2011-05-16 @ 20:07:47
URL: http://Emmajosefinee.blogspot.com
Postat av: Jennie (mamma till en liten flicka och en liten pojke)

Sv: Han var en stor kille för sin vecka och vägde 2850 gram och var 45 cm.Han behövde ju hjälp omedelbart pga av kongenitalt diafragmabråck. Om han inte haft det vet jag inte om han hade behövt någon speciell hjälp. Hann ju få lungmognadsmedel också.Dom kämpade hårt för att stoppa min förlossning. Första natten som jag kom hem från att varit inlagd med diverse stoppgrejer gick vattnet och då stoppa dom inte mer. Hans syster kom i V.37+0 och hon vägde 3020 gram och var 47 cm. Med henne sa dom att hon var redo att födas men kanske kommer ha svårt med sugförmågan men det var lugnt och vi åkte hem bara 10 timmar efter förlossningen (mitt första barn). Kram

2011-05-17 @ 11:28:03
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: Diana

Va magen väääxer :) Glad för din skull att allt går bra!

2011-05-21 @ 22:34:02
URL: http://berlaansky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0