Vecka 26(25+3)


I magen

Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar. Bebisen är nu ca 29 cm lång, och väger ca 900 gram. Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

 

Mamman

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.  Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen. En del kvinnor kan känna domningskänslor i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.

 

Bild:

 

Egen bild/Anteckning:

Jag har fått tillbaka sammandragningarna, och nu kan de komma utan att jag ansträngt mig speciellt mycket. Har också konstant ont i svanken och högre upp i ryggen, samma sak är det med höfterna och den smärtan strålar ven ner i benen och fram emot blygdbenet. Jag har varit på väg att ringa till rehabcenter hela veckan, men inte fått fingrarna ur arslet så det har inte blivit av! Ska verkligen göra det idag, eller senast imorgon.

Jag har också börjat må lite illa igen, men har fått seaband som faktiskt hjälper emot det! Så nu när jag mår illa sätter jag på dem, och så släpper illamåendet efter en liten stund. Det är otroligt skönt, och man slipper ta piller emot illamåendet! Annara så har det blivit svårt att äta så mycket som jag skulle vilja, det får helt enkelt inte plats längre, och på kvällarna kan det bli riktigt jobbigt eftersom bebis då är extra livlig och sparkar och buffar på allt den kommer åt! Förövrigt så är det fortfarande en otroligt livlig krabat som gömmer sig därinne! Det är full rulle mest hela tiden :)

La upp två bilder, eftersom jag inte kunde bestämma vilken som var av bäst kvalité.

Båda är ju dåliga, men ja ni ser ju iaf :P

 


Kommentarer
Postat av: charloth

Haha vad bra att dom inte fönkade för mig så du fick dom :) men jag tror ju inte på sånt där plus att jag behövde ju reseptbelagt medisin. :P



Tagga barnvagn i morgon!

2011-03-24 @ 13:26:14
URL: http://sleepingangels.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh så spännande! Jättefina magen :)

2011-03-24 @ 17:57:29
URL: http://Trasslet.se
Postat av: valeria<3

Magen växer på bra =) hihi fin mage! :)

2011-03-25 @ 10:14:00
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: Elin =) 19 år och mamma till Molly <3

Mysmage :D <3<3

2011-03-25 @ 20:09:10
URL: http://elinskogsberg.blogg.se/
Postat av: Emma 15 & gravid

Jättefin mage! :D

2011-03-27 @ 21:59:56
URL: http://mommyemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0