Vecka 16.


I magen


Fostret kan hålla huvudet upprätt och utvecklandet av ansiktsmuskler gör att det kan uppvisa olika ansiktsuttryck, till exempel rynka pannan och kisa. Muskelrörelserna börjar att bli koordinerade. Öronen sitter på rätt plats, likaså navelsträngen vars fäste har flyttats ner på magen. Fostret tömmer sin blåsa varje 40:e-45:e minut. Det är möjligt att avgöra kön med hjälp av ultraljud.

Om fostret är en flicka bildas under veckan flera miljoner ägg i hennes äggstockar. Eftersom en kvinna inte kan reproducerar ägg ska dessa räcka till hennes cirka 400 ägglossningar i livet. Bebisen är nu ca 14 - 15 cm lång och väger ca 100 gram.

 

Mamman

En del kvinnor kan känna svaga sparkar nu. Det känns som ett sprattlande grodyngel och sparkarna kan lätt blandas ihop med gaser eller tarmrörelser. Oftast är det omföderskor som känner sparkarna vid den här tidpunkten. Det är inte ovanligt att förstagångsgravida känner sparkarna först i vecka 22 24.

Ditt hjärta pumpar runt en allt större mängd blod och du kan lätt känna dig andfådd. Många kan känna av halsbränna och sura uppstötningar.

 

Bild:

 

Egen bild/anteckning:

Har börjat med järntabletter, och misstänker att de gör mig illamående igen eftersom mitt illamående kom tillbaka i samband med att jag började äta dem. Annrs så känner jag mig ganska pigg frå dag till dag men har börjat uppleva att jag blir anfådd lätt och jag känner mig tjock, och ful. Hade gått upp ca 2 kg vid inskrivningen, och hoppas att det inte är ännu mera nu. Kommer att väga mig i ca vecka 24 hos min BM, så vi får se då!

Det är bara 19 dagar kvar till RUL nu, och då kommer jag att vara i vecka 18!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jocy

Nej Guuuud ska du ha en till!?? :D ooh va avis jag blir!!

vill också! har en sån stor längtan! va roligt!! grattis !! :)

känns det bra?? när fick du reda på att du va gravid då??

2011-01-08 @ 20:46:49
URL: http://jocypocy.blogg.se/
Postat av: Jocy

Åh vad roligt :)

nja vi har inte planerat..det kmr när de kmr säger min fästman..haha. fast vi har oskyddat sex nu för tiden så..ah snart blire väl! haha.

2011-01-08 @ 22:09:11
URL: http://jocypocy.blogg.se/
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

sv: Tack så mycket gumman :) och grattis till dig med!

Ja vi pratade lite smått om det och det gick fort från och med då vi bestämde att börjar försöka, första försöket :)

Ja 3 veckor är ju inget, vem vet. jag kanske går över tiden då blir det ungefär samtidigt =)

2011-01-09 @ 14:01:09
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Rosie

Hej, vad heter sidan som du tar den här informationen ifrån. Jag tyckte att det var jättebra skrivet! :D

2011-01-09 @ 23:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0