Vecka 15.

Gravid i vecka 15!

I magen:

Huden är så tunn och genomskinlig att blodkärlen under syns. Håret fortsätter att växa och om bebisen kommer att få mörkt hår så börjar hårsäckarna att producera hårpigment. Fostrets öron är nästan på rätt plats men de sitter fortfarande lite lågt.

Fostret börjar lagra kalcium för att ben och märg i skelettet ska fortsätta att utvecklas. Muskler utvecklas och fostret kan knyta nävarna. Fostrets hicka kan kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter. Bebisen är ca 12,5 cm lång och väger ca 75 g.

 

Mamma:

Eftersom fostret lagras kalcium under den här perioden kan du bli sugen på mjölk. Ditt hjärta har växt och ökat kapaciteten med 20 procent för att klara av att förse fostret med syre. Kapaciteten kommer gradvis att öka under resten av graviditeten. Den totala kapacitetsökningen kommer att ligga på 30-50 procent i slutet av graviditeten.

Du kan känna humörsvängningar - humöret åker berg- och dalbana. Du kan också bli tankspridd. Många gravida blir svartsjuka och drömmer starka livliga drömmar.

Se till att du använder lössittande kläder.

 

Bild:

 

Egen bild/Anteckning:

Nu har äntligen illamåendet börjat bli lättare, jag mår inte illa varje dag och känner mig piggare. Jag är inte heller lika trött och det kan nog bero mycket på att jag kunnat sluta äta postafen som gjorde mig till en klubbad säl! Jag har börjat känna av bebisen i magen, väldigt lätta fladder och små små buffar ibland. Har nu också en rejäl bula på magen även då jag ligger ner och jag kan med lätthet känna min livmoder ca 2,5 cm nedanför naveln.

Gick in i vecka 15 igår(lördag) och är idag 14+1 :)

 

 


Kommentarer
Postat av: Niikki

Okej där ser man.

2011-01-02 @ 18:08:36
URL: http://www.mammaniikki.blogspot.com
Postat av: Brim Brian

Tack det samma vännen! Vad fina ord till mig <3

2011-01-02 @ 18:15:25
URL: http://brianse.wordpress.com/
Postat av: Ilda

Ja det har regnat och vart plus grader här så snön har försvunnit till hälften iallafall :) Mycket skönt!



Tack ^^ Alltså jag vet inte riktigt, ibland ser dom blå ut och ibland gröna. Vet inte själv haha =) Men blå/gröna kanske =)

2011-01-02 @ 19:45:26
URL: http://iloveami.blogspot.com
Postat av: Martina

va mysigt att du börjar känna av den lille i magen:) och skönt att illamåendet börjar ge med sig.



härliga bilder för år 2010:) du verkar ha varit med om mycket och hon är ju så söt din lilla tjej:)



hare gott

kram

2011-01-03 @ 09:11:59
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Joanna-Ett aspergerliv

Just nu pågår två tävlingar på min blogg!

Ta chansen att vinna snygga underkläder värda 300 kr eller ett jättefint paket med namnnappar:)

Gå in på min blogg och anmäl dig, lycka till:)

2011-01-04 @ 19:28:36
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0