Vecka 21


I Magen

Fostervattnet som skyddar barnet som en stor kudde har nu fått ytterligare en uppgift - att förse barnet med socker. Fostrets tarmar har utvecklats så att små mängder socker kan tas upp från fostervattnet som fostret sväljer. Det kan sen passera genom tarmarna till tjocktarmen men självklart kommer nästan all näring fortfarande från modern via moderkakan. Fram tills nu har barnets lever och mjälte producerat blodceller men nu börjar också benmärgen att bidra till produktionen. Bebisen är nu ca 24 cm lång och väger ca 420 gram.

Mamman

För de flesta är det här en ganska bra tid. Magen syns väl med den är inte för stor. De flesta är mindre trötta och mår inte illa längre. Diverse krämpor som kan uppkomma i slutet av graviditeten har inte kommit ännu. Oron för missfall brukar ha avtagit väsentligt.

Många kvinnor undrar om motion är farligt under graviditeten. Motion är bra så länge som du motionerar under rimliga former. Ta det lugnt, du ska inte träna för ett triathlon. Eftersom dina ligament blir mjukare under graviditeten är risken för skador lite högre. Därför lämpar sig så kallad low-impact-motion som yoga, simning och promenader allra bäst.

 

Bild

 

Egen bild/Anteckning

Läget för mig är ganska oförändrat, jag mår fortfarande illa till och från. Jag har börjat få ännu jobbigare med foglossningen, men mina sammandragningar har tack och lov lugnat ner sig.
Jag är trött av och till, har lite svårt att sova och framför allt att somna.

Börjar också fundera på om jag kan jobba så länge som jag vill, efter att ha jobbat ca 4 timmar igår kunde jag knappt gå och har idag fortfarande väldigt ont. Vi får helt enkelt se hur jag mår längre fram!

Jag känner sparkar varje dag, vissa dagar mer och vissa dagar mindre. Det är dock aldrig helt lugnt därinne någon dag :) Bebisen har också börjat sparka länge upp, strax ovanför naveln och precis brevid. Bebis är riktigt livlig och sparkar ofta och ibland otroligt hårt!

Jag har nu gått upp ca 4,5 kg sedan inskrivning och 6 kg sedan jag plussade.

 

 


Kommentarer
Postat av: Melissa - Vincents Mamma&Gravid

jag har skickat iväg dina påsar nu =) ursäkta att de tatt ett tag men har haft lite mycket dom senaste dagarna men nu är dom påväg =)

2011-02-16 @ 17:46:53
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Michaela - I Väntan På Lillfisen

Vilken fin mage du har =)

2011-02-16 @ 18:58:22
URL: http://www.michaelabergqvists.wordpress.com
Postat av: 17 år och ung mamma

Oj förlåt för sent svar men läste din kommentar förut men fick hinder när jag skulle besvara den så glömde totalt bort den. jaha vad roligt, gick ultraljudet bra? hoppas det är bra med er :)

2011-02-16 @ 19:51:29
URL: http://paulinagavelin.blogg.se/
Postat av: mathilda

sv: ja det var verkligen en bra förlossning, så jag är med andra ord inställd på en förjävlig andra-förlossning ;)

Ursäkta om jag är nyfiken, men jag undrar hur det funkar att bo i olika städer och samtidigt vänta ert andra barn? är det inte jobbigt?

2011-02-17 @ 09:41:32
URL: http://frilander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0