Svarar..

Tänkte svara på en kommentar jag fick på inlägget nedan.
Känner att budskapet inte går fram, att ni inte förstår helhetsbilden och jag vill verkligen att ni ska se och förstå.
Annars tjänar det ingenting till att skriva om dessa åsikter, för då är det ju bara jag som ser det och inte ni, mina fina läsare. Och jag känner att de här åsikterna behöver komma ut och belysas mera.
Så just därför svarar jag på en kommentar.
-
Okej, först.. Jag skiter i hur ensamma män har det.
Och de ensamma kvinnorna med. Detta handlar inte om det, verkligen inte!
Och till nästa sak. Jag retar mig inte på dessa leksaker, deras förpackning och deras syfte.
Jag äcklas av dem, jag förfäras och vill inte att mina barn ska se dem.
-
De flesta utav er såg att pojken "lagar mat", men tyvärr. Det är FEL.
Pojken grillar, och det är en stor skillnad för flickor lagar mat, de ska stå i köket och laga mat åt mannen som jobbar. Råkar det dock bli grillat så ska mannen grilla, för det är mannens sak att göra.
Kvinnor duger inte till sånt. Nej, för kvinnor ska sköta hemmet.
Och där ingår att hänga tvätt.. Hänga tvätt, laga mat, ta hand om barnen m.m
Det finns leksaker för alla dessa tillfällen, leksaker som ska "förbereda" våra barn inför vuxenlivet.
Ett liv där det fortfarande är skillnad på män och kvinnor, där kvinnor tjänar mindre, där kvinnans plats är i köket, där mannen ska dra hem pengar och vara så manlig och okänslig som möljigt.
-
Vi lever omringade av dessa påtvingade könsroller varje dag oh inte många genomskådar dem tyvärr.
Det är exakt samma som med kläder.. Flickor ska ha ljust och ömtåliga, söta kläder medan pojkar ska ha mörka, slitstarka kläder. Tjejkläder är dessutom i mycket små storlek figursydda och urringade.
Skrämmande, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Brian

Ja men då fattade jag ju! Läs vad jag skrev :)

Jag håller med om att det här med leksaker har gått utför. Och det är inte på ett bra sätt alltså!

Kram <3

2011-12-18 @ 11:27:34
URL: http://brianses.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0