Det är så jävla tragiskt..

..vilken taskig självbild många tjejer har.
Jag ser underbara kvinnor och flickor varje dag som ser ner på sig själva.
De ser inte alls vad de är underbara. De ser bara bristerna och jag vill inte att mina barn ska bli såna.
Ett sätt att försöka få bort "jag måste vara fin, smal, snygg,söt och duktig" - hysterin är kanske att göra som
Lady Dahmer..
Jag ska helt enkelt utesluta de orden.
Mina barn behöver fan inte vara duktiga, fina, söta, snygga eller smala!
Så nu ska jag börja träna på att inte säga att mina barn är duktiga, de kan istället.
De upptäcker världen, de försöker och de lyckas.
Och ibland misslyckas de, men det gör inget. För egentligen är det ju inte misslyckanden - Det är lärdomar!
Så nu går jag ut med en liten uppmaning till alla som träffar mina barn.
Då speciellt Saga - Försök att undvika ord som duktig, fin, söt, och snygg.
Alla ord som definerar vem min dotter skall vara.
För Saga(och Freja) behöver inte vara något utav ovannämnda ord.
De behövara bara vara sig själv.

Kommentarer
Postat av: Dessan

Hej! Jag tycker inte alls att det låter tokigt. Det verkar som en fin idé och tanke. Men.. Fin t.ex.. Det kan ju innebära att en människa är fin invändigt som person. Alltså det behöver inte ha att göra med utsidan alltid. Du tycker ju dina barn är vackra, både på utsidan. Förstår du hur Jag tänker?:)

Och är dina barn vackra, så är de ju det för att de är skapad så och blivit formad så. Men det finns inget som säger att man måste vara och se ut som dem för att passa in. Hur det än är så kommer ju barnen säkerligen höra de orden på andra ställen och kanske börja fundera på varför hon/han aldrig får höra att hon eller han är fin. ALLA barn är ju fina, på olika sätt.



Så tycker jag:) kram

2011-08-11 @ 07:49:00
URL: http://thegreatpassion.blogg.se/
Postat av: Linda

Samtidigt är det viktigt att påpeka att barn är duktiga, fina osv för att de ska kunna bygga upp ett självförtroende som är viktigt att ha för att man ska kunna klara av saker i livet och kunna stå upp för sig själv. Pluggar detta ämne just nu i psykologin :P Men att folk säger att "oj vad du är duktig/fin" för vartenda litet steg ungen tar eller leende ungen gör, stjälper snarare än att det hjälper.

2011-08-11 @ 16:32:12
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Linda

Flickor kan känna sig hotade av varandra om de saknar självförtroende (för tjejer gäller det oftast utseendet som spelar den största rollen för självförtroendet) och om de lätt får uppmärksamhet av män, vilket kan få dem att bli offret för social aggression (bli utfrysta osv) och på så sätt få sitt rykte smutskastat samtidigt som de andra tjejerna behandlar henne illa.



Flickor ägnar sig åt denna indirekta aggressivitet eftersom de använder det som utväg då de inte funnit alternativa vägar för att lösa konflikter, hantera tävlan, nå acceptans bland kompisar, uttrycka ilska och uppnå självförtroende på egen hand ännu.

2011-08-11 @ 19:18:29
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0