Till Saga - Snart Snart!

Hejsan Sagan!


Nu var det längesedan jag skrev till dig igen, det har hänt en hel del sedan dess och jag har liksom suttit och väntat på att skriva detta brev så att det skulle bli riktigt långt och fyllt med roliga saker om hur du utvecklas och växer!
Du har lärt dig massor, och det händer nya saker varje dag!

Till exempel.. Du kan gå! Har du hört va? Det lärde du dig den 30 augusti, alltså för ungefär en månad sedan.
Då tog du dina första steg och sedan dess har det bara gått mer och mer framåt! Nu när jag skriver det här brevet kan du gå obehindrat och har till och med försökt dig på att småspringa lite!
Sedan så har du fått 4 st tänder, och en till är på väg!
Det bara small till så var det flera stycken.. Och jag som gått och väntat så på dina fina tänder!
Först kom en tand, och sedan bara rasslade det till och 3 till var på väg. Men för dig var det lite jobbigt när alla de tänderna kom på samma gång, eftersom det nog gjorde lite ont i din lilla mun. Du åt nästan ingenting på flera dagar och var allmänt gringig. Men det gick över så fort tänderna börjat kika ut lite mera, för sedan åt du för två barn i flera dagar! Precis som om du behövde ta igen det du missat :)
Du är en klok och duktig tjej du!

Sedan så har du blivit extra mysig, du vill gosa mest hela tiden och gör så gulliga ljud då du ska mysa. Du liksom lutar ditt huvud emot mitt och säger "mmmm". Det är verkligen supermyigt när du gör så och jag blir lika lycklig varje gång du ska mysa med din mamma. Sedan så har du även börjat gett pussarna tillbaka, visserligen med öppen mun och ibland med tungan utanför men vad gör det? Det är ändå världens goaste och finaste pussar!

Du har även lärt dig att använda pincettgrepp för ett bra tag sedan, du förstår allt fler ord, du säger en massa nya saker och framför allt - Du frågar vad allt är för något! Du säger "ä dä" och så pekar du på massa saker, och ibland är det svårt att veta precis vad du pekar på men jag försöker att förklara vad det mesta är och hoppas att jag svarar på rätt sak ibland i alle fall! Men det är inte lätt när du pekar rakt ut i luften och säger "ä dä", för det finns så mycket saker att peka på!
Sedan häromdagen, eller ja det var på morgonen så bad jag våran vovve Zach att gå och lägga sig, och efter ett tag började du härma mig! Du sa typ "å äg di"! Hihi, det var mega gulligt och jag kunde knappt tror att det var sant, men du gjorde det flera gånger så jag vet att det var så. Sedan har du börjat säga "tack", du tackar då du ger bort saker och då du får saker! Busunge!
Så alltså!

Här kommer en lista med ord som du kan säga och hur du säger dem:
Mamma - "mammamma"
Vovve - "ovve"
Hej - "ej"
Pappa - "Pappa" el "appa"
Tack tack - "Ack ack"
Vad är det - "ä dä"
Där där - "dä dä"
Och så brukar du sjunga :)

Sedan så kan du:
Krypa
Stå utan stöd

Vinka
Använda pincettgrepp
Peka
Kramas
Pussas
Highfive
Klappa vovven snällt
Klia vovven
Dricka själv
Sitta
Digga till musik
Slå på musik i dina musikleksaker så att de börjar spela
Gå med gåbilen
Klättra upp i soffan
Klättra upp på saker
Bläddra i böcker
Rulla runt

Och så har du fått 4 tänder,  + att en är på väg ner!


Och vet du vad?
Om 12 dagar så fyller du ett år!
Tänk att det snart gått ett år sedan du föddes?
Det ä verkligen konstigt.. För mig har det här året gått så fort, det känns som om det var för bara ett litet litet tag sedan du föddes och jag blev världens lyckligaste! Men tiden har sprungit iväg och jag har älskar varenda dag som din mamma. Jag hoppas att du vet det när du är stor nog och kan läsa detta!
Jag älskade dig från den stunden jag visst att du var i min mage, jag älskde dig ännu mer då jag såg på ultraljudet, och sedan när jag kände dina sparkar och ännu ännu mera då du föddes och jag äntligen fick se vem du var! Ditt namn är så passande, för du är verkligen min lyckliga Saga. Du är en fantastisk, underbar och alldeles unik! Min älskade älskade dotter som jag bara älskar mer och mer för varje dag som går.. Du är allt och lite till!


Du, i mammas mage. Endast 18 veckor gammal men redan otroligt älskad!



Mamma älskar dig Saga!

Kommentarer
Postat av: SveaJ

sv: Haha, jaa.. Tyckte de var lite passande :) hihi.

2010-09-26 @ 16:31:14
URL: http://sveaj.blogg.se/
Postat av: Annika

Fint skrivet! Blir säkert kul för henne att läsa när hon är äldre.

2010-09-26 @ 16:49:21
URL: http://heartloving.blogg.se/
Postat av: 17 år och ung mamma

åh fint skrivet :) duktig hon är,

okej skönt att höra , jag ammar ju så beror nog kanske på det då. men det är faktiskt oerhört skönt att inte ha en heller. men det man är rädd för nu är när den tänker komma tillbaka skulle vara pinsamt om man fick den när man var ute på stan eller någonting sånt ;D haha :D

2010-09-26 @ 17:17:25
URL: http://paulinagavelin.blogg.se/
Postat av: Anna

Fina ord :) Små barn växer så fort!



sv: idag verkar en hel del ha hittat tillbaka som tur är :)

2010-09-26 @ 17:39:35
URL: http://annaanstensen.blogg.se/
Postat av: Linda

HAHAHA high five kunde hon ju nästan när hon var härnere också! ;) Erkänn jag bidragit till träningen! ;)

2010-09-26 @ 17:55:43
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Linda

HAHAHA high five kunde hon ju nästan när hon var härnere också! ;) Erkänn jag bidragit till träningen! ;)

2010-09-26 @ 17:55:49
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: 17 år och ung mamma

jaha vad jobbigt, jodå det vet jag. Men en så länge så har jag ingen kille så jag behöver inte oroa mig om den biten just nu så :) Utan lägger all tid på Isak istället.

2010-09-26 @ 18:27:41
URL: http://paulinagavelin.blogg.se/
Postat av: Martina

Va mysigt du skrivit om din lilla tjej:) riktigt fint!

och mkt ord hon kan säga också kul!



hoppas du har en bra kväll:)

2010-09-26 @ 19:36:04
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Dessan - Mitt liv som 19åring tillsammans med en 46åring! Bloggdesign, photoshop m.m

Gud så fint skrivet, Anna! Vad roligt att läsa detta för Saga då hon blir äldre, du får aldrig kasta bort dina texter till Saga. Det är verkligen så fint! Jag vet själv hur glad man skulle bli om man fick läsa något sådant. Du förstår ju.



Och oj, så duktig hon är! Jag blir alldeles paff när du skriver att hon frågar vad saker och ting är för något. Hon vill lära sig vad allting är för något och dessutom frågar. Jag måste träffa er något, så är det bara! Jag vill se lill-sessan prata, gå och allt där till som hon blivit så duktig på! Vi träffas alldeles för sällan.



"Dessan, ta dig i kragen nu. Åk och hälsa på!"



Kramar till er!

2010-09-26 @ 20:26:26
URL: http://thegreatpassion.blogg.se/
Postat av: Anna Leijon

Åh! Min mamma har också skrivit upp sådana saker, men framför allt alla konstiga & roliga saker jag sa när jag var några år gammal. Jättekul att läsa nu.

Väldigt fin blogg förövrigt & en jättefin dotter!

2010-09-27 @ 21:11:45
URL: http://annaeleonoraleijon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0