Jag tror att jag blev en aning arg.

Hejsan..

Jag tror just att jag blev lite arg. Det känns så.. Eller så kanske det är normalt att stirra blint på skärmen, bita ihop käkarna och hindra sig själv från att skriva ett riktigt rivande, bitande svar.
Eller så är det som jag tror, jag blev arg.
Det har börjat lägga sig nu, men orden kommer att sitta etsade i mitt huvud under en lång tid framöver.
För faktiskt så fick dem mig att känna mig som om jag borde känna mig dålig, som om jag utnyttjar systemet, eller som att vi unga mammor inte borde få existera. Som om det borde finnas lagar för när man får skaffa barn.
Men jag kan berätta det, att vi är ta mig fan modiga!
Vi tar ansvar för att vi blev gravida!
Vi är inte såna som enkelt gör en abort och sedan sopar det under mattan.
Vi tänker med hjärtat, och därför ska vi INTE bli straffande!

Man bör aldrig aldrig bli straffad, eller kritiserad för att man tar sitt ansvar.
Jag har blivit det nog, jag har blivit förolämpad, jag har fått höra både det ena och det andra.
Jag ar fått höra att man borde tvinga mig till abort! Och det är fan inte roligt att höra!
Det är inte det! Och ni var inte med mig under de nätterna då jag inte kunde sova eftersom jag bara grät, eftersom jag visste att jag "borde" göra abort! Ni var inte där, ni kände inte ångesten som åt upp mig.
Det var jag, och inte ni. Så kom inte trill mig och säg att jag borde ha tänkt innan jag behöll mitt barn.
För jag tänkte, jag tänkte och beslutade mig flera flera gånger.

Till slut så tänkte jag med mitt hjärta, och sedan dess har jag inte ångrat mig en enda gång.
Inte en enda.
Kanske är det rätt åt mig att jag lever på 6000 kr i månaden, eftersom jag var "dum" nog att behålla mitt barn.
Kanske är det rätt åt mig att Sagas pappa inte kunde bry sig mindre om oss under graviditeten, kanske får jag också skylla mig själv som valde att flytta därifrån för att Saga kände min olycka och
var ledsen konstant från det att han kom hem från jobbet.
Kanske får jag skylla mig själv för att jag valde att bli ensamstående för min dotter skull.
Kanske är det rätt åt mig..
Men jag kan iaf leva med vetskapen om att jag gjorde rätt emot mig själv och min dotter.


Nu går jag och lägger mig, ha det bra eller nått..




Veckans Blogg(ar)
Wiilow & EnSara - Klicka för att besöka två grymt bra bloggar!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag menade inte att du utnyttjar systemet. Tycker bara att unga skaffar barn alldeles för lätt, utan att tänka på den ekonomiska aspekten. Visst, bra att dom tar sitt ansvar och behåller barnet men om man redan vet hur pass tufft det kommer bli så ska man väl inte klaga efteråt? Och om mamman o pappan tagit ansvar från första början så hade ju barnet aldrig kommit till från början, eller hur?



Du får ut cirka 4000 i mammapeng, sedan får du väl barnbidrag på 1050 kronor också? Om du istället anmäler Sagas pappa till Försäkringskassan så kan du få mer pengar i underhållsstöd (du är på tok för snäll som går med på den summan han betalar idag), dessutom kan du ansöka om bostadsbidrag som är på ca 1000 kr. Sammanlagt skulle du kunna få ut cirka 8000 kronor.



8000 kronor är ungefär vad pensionärer får ut varje månad, trots att de arbetat hela sitt liv och format samhället till det som det är idag (och jo, det har blivit mycket bättre mot för förr i tiden då kvinnor inte ens hade rösträtt). DET om något är fel. Dessutom måste de skatta på sina redan skattade pengar och på så vis få mindre pengar kvar.



Du vet att jag älskar dig och tycker du är en jättebra mamma o att Saga är underbar och att jag stöttat dig sedan du bestämde dig för hur du ville göra. Men som sagt, du visste vad du gav dig in på och det varnade jag dig för eftersom mamma gjort samma tabbe. Hon var student när hon var gravid och fick leva på minimumoch ska jag vara ärlig så önskar jag att hon gjort abort istället eftersom jag sluppit mycket av den skiten jag varit i, bara hon haft mer pengar från början.

2010-09-19 @ 01:07:47
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Lina

Förstår att du blir arg om du får dumma kommentarer. Fick min son när jag var 21 och på något sätt tror jag man får ett starkare band till sitt barn om man inte är allt för gammal. man har en helt annan förståelse och ett färskare minne av hur man själv var...Bry dig inte om vad andra säger, ibland har folk för lite att göra eller ett tråkigt liv själv och måste gnälla på andra. Kämpa på!

2010-09-19 @ 01:11:39
URL: http://totteslilladuva.blogg.se/
Postat av: Linda

Anna! Det finns faktiskt lägenheter som kostar mindre än 5000 kronor varje månad. Googlade nu och hittade bland annat en lägenhet mitt i centrum för 3500 kr, Nacksta 3200 kr. Hittar dock treor på Fridhemsgatan för 5900 kr. Men en trea behöver man inte om man är ensamstående.

2010-09-19 @ 11:04:06
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Ilda & Amilia

ÅH NU BLIR JAG ARG!!!

Du Linda! KOM FAN INTE OCH SÄG "Du får skylla dig själv för att du skaffade barn"

Ne jag ska inte ens gå in på dettaför då går helvetet löst kan jag lova dig! Jävla puckade människa!! USH VAD ARG JAG BLIIIR!

2010-09-19 @ 13:13:54
URL: http://mislimoje.blogg.se/
Postat av: Ilda & Amilia

Jaha, okej va härligt att höra. Ska ta upp det med barnmorskan oxå.



Men du Anna jag hoppas verkligen INTE att du och den där Linda är kompisar?? Eller Gud förbjude Vänner?

För jag kan säga dig redan nu, att en vän säger inte sådär och sånna är bara till att kasta!! USH!

2010-09-19 @ 14:01:37
URL: http://mislimoje.blogg.se/
Postat av: Therese

Dessa elaka människor ska man inte bry sig om! Det är bara fega människor som sitter bakom sina skärmar och snackar skit för att de själva inte mår bra. Bry dig inte! Stå på dig. Du har bara gjort rätt!

Kram

2010-09-19 @ 19:44:00
URL: http://thereserunbom.blogg.se/
Postat av: Simone

När du blev gravid var du tillsammans med pappan, och såklart antar du att pappan blir kvar och hjälper till med bebisen. Det tror jag ALLA antar, man ska ju trots allt ha barn tillsammans! Jag antog det, alla jag känner ha antagit det. MEN det går inte alltid som tänkt! Ni gick ifrån varandra (vilket av vad jag läst var ett grymt modigt och helt rätt beslut!). När du blev gravid tror jag du såg som alla andra att NI skulle bli föräldrar, inte att DU skulle bli ensamstående mamma. Hade du kunna valt (och båda var bra val) tror jag du hade levt med pappan ännu, men nu gick inte det, och då föll allt på dina axlar. Detta ska självklart inte du straffas för! Absolut inte! Och jag tycker (som jag skrivit förut) att du och alla andra ensamstående mammor gör ett förjäkla bra jobb! Vilket jag aldrig kan tro att jag skulle klara..



Kanske hade jag resonerat liiite som "Linda" om du blivit gravid som singel och från start VALT att bli ensamstående mamma.. Men nu är ju detta inte riktigt fallet tycker jag.

2010-09-20 @ 10:18:04
URL: http://simonesbarnmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0