Upprörd.

Hej - Inlägg 494.



Sitter här vid msn och diskuterade precis missbrukare.. Och jag blir så upprörd! Jag blir på ren jävla svenska rikigt arg. Arg, arg, arg!
Och varför undrar ni?

Jo, det är såhär. Jag känner ingen som helst empati eller medkänsla för missbrukare, jag anser att de själva valt sitt liv och att de själva får ta sig upp ur skiten. Jag kan ibland tycka att nyktra missbrukare har varit starka eller ansvarsfulla som tagit sig ur allt som de höll på med, men jag kan inte säga att jag tycker att de varit duktiga.
För hade de varit duktiga hade de inte ens suttit i skiten.. Sedan så blir jag så arg när det ska skyllas på saker till höger och vänster! Nej, men farsan slog mig, mamma missbrukade, jag blev våldtagen, jag var mobbad, grupptryck m.m

Ja, okej! Det är alltihopa jättehemskt, och jag menar det verkligen. Det är fruktansvärt vad vissa personer råkat ut för, men måste man göra det värre då? Man får ofta höra att det var ett sätt ett sätt att fly, att komma undan smärtan. Men snälla, det skapar ju bara mer smärta och elände!
Vilket vi alla i det moderna samhället vet vid det här läget.

Och att alkoholism skulle vara en sjukdom är ju bara befängt.. Är det då en sjukdom att vara beroende av godis, cigretter eller koffein? Nej, skulle inte tro det.. Ge upp.



Kände att jag blev lite bitterfitta där ett tag, men så får det vara ibland!
Nu är jag glad igen och ska göra något annat :)


Ciao!
//Anna


Kommentarer
Postat av: Linda

Instämmer dock inte med detta dårå.



Har en vän som jag inte känt så länge men kommit väldigt nära på kort tid som varit missbrukare. Hennes mamma var alkolist, hennes pappa fanns inte runtomkring henne. När hon flyttade ihop med sin pojkvän som var 20 år äldre än henne och hade problem så blev det för mycket och hon blev också en missbrukare. Något jag verkligen inte visste om. Utåt är hon en glad, sprallig och väldigt ordentlig tjej. Men nu i julas tog hon tag i sitt liv tack vare att jag hjälpte henne och tog sig ur förhållandet och lade även in sig på rehab för att bli bättre. Jag har varit med henne när hon haft dåliga dagar där och även bra dagar. Hon har skakat, gråtit och kräkts. Men hon har hela tiden varit stark eftersom jag stått brevid hennes sida utan att döma henne och hennes handlingar.



Visst, hon mår skit nu pga alla dåliga val men precis när hon höll på så slapp hon tänka. Hon kunde bara vara. Hon slapp höra ekot av hennes mammas fula ord i hjärnan. Hon slapp se sin mamma utslagen varje dag, just för hon själv inte var i sina sinnes fulla bruk.



Jag kan säga att jag under hela mitt liv varit missbrukare av mat och det beror på min pappas dumheter, att jag var totalt jävla mobbad. Blev slagen, spottad på varje dag i skolan, kallad fula ord varje dag osv. Satt på toaletten under varje rast för att slippa bli misshandlad. Jag vände mig till mat eftersom när man äter någonting som är gott så blir man glad för stunden. Man glömmer allt runtomkring. Gör det mig till en oduktig människa? Det är som att säga att alla rökare också är oduktiga människor eftersom de har ett beroeende som de inte kan stå emot. Alltså är de också missbrukare.



Dåliga val gör inte människan till en oduktig person. Dåliga val kan vem som helst göra. Ibland kan förståelse behövas för att man ska kunna hjälpa någon upp som ligger på botten och kämpar för sitt liv som man vet att man valt fel saker i.



Min vän berättade för mig att hon hade något att berätta som hon trodde skulle få mig att inte tycka om henne längre (antagligen eftersom så pass många dömer henne och känner att hon borde haft kontrollen). Hon berättade sanningen för mig om sitt missbruk. Hon tordes öppna upp sig till mig angående sitt missbruk eftersom hon visste att jag är en varmhjärtad person som inte dömer folk för deras handlingar eftersom det alltid finns en orsak till dem (och detta förtroende kände hon för mig efter att vi känt varandra i sex månader). Jag hjälpte henne från sin pojkvän och hjälpte henne till behandlingshemmet i Lund och nu är hon på bättringsvägen.



Det finns en historia bakom varje missbrukares val. Något man inte riktigt förstår innan man satt sig ner tillsammans med en missbrukare och verkligen pratat med dem, samt varit öppen istället för att avfärda alla missbrukare och sätta dem alla under en kategori.



Visst, många har varit med om skit men ändå är dom starka och har stått emot droger och annat osv. Men alla har inte den styrkan. Alla är olika individer med olika styrkor och svagheter. Det gör oss inte till oduktiga personer.

2010-03-12 @ 22:57:10
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Carina Öhman

Hej gumman, kände bara att jag måste skriva, vilka fuuula ord du skriver ibland. Man vet ALDRIG vilka som läser.....

Kram

2010-03-19 @ 08:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0