Att känna obehag.

Hejsan - Inlägg 432.



Har kommit på mig själv med att känne en klump i magen då jag ser en viss typ av TV-program.
Har nu under en tid ramlat över en hel del program som handlar om ungdomar som är eller vill bli gravida.
I dessa program görs en hel del för att ungdomarna ska välja en annan väg, alltså vänta eller göra abort, och jag fylls alltid av detta obehag då jag ser detta. Flickorna får ofta ta hand om en docka, som tydligen skall vara som att ta hand om en riktigt bebis och de här flickorna lessnar ganska fort på dockan och glömmer den på diverse ställen eller rent av lägger den i garderober och dylikt för att slippa höra den.
Anledningen till att jag känner obehag är att jag tycker att de vuxna personerna i dessa program beter sig felaktigt och de försöker skäramma ngdomarna till att inte skaffa barn för tidigt, de påvisar att de "inte ens" kan ta hand om en docka och att såklart inte är redo för ansvaret som det innebär att vara mamma.

Det som upprör mig är att de vuxna baserar sin åsikt på en docka.
En docka.
Hade någon gett mig en docka innan Saga kom, hade jag antagligen också stoppad den i garderoben.
Eftersom det är just det, en docka.
En docka har inga som helst likheter med min älskade dotter som faktiskt behöver mig.
Att ta hand om Saga är ett nöja, jag njuter av varenda stund.
Men att ta hand om en docka på det sättet skulle aldrig falla mig in, vare sig jag var gravid eller ville bli gravid.
Just därför att en docka endå bara är en docka och inget levande väsen som behöver kärlek och omtanke för att överleva. Nej, en docka behöver ingen omtanke. En docka behöver ingenting, eftersom det är ett dött ting.

Självklart så finns det personer som i allt för ung ålder inte ska ha barn.
Det finns de som inte är redo, självklart så gör det det.
Men att använda en docka för att påvisa det känns för mig bara fel.
Varför inte låta andra unga mammor berätta för dessa unga tjejer om vilket jobb det är istället?

Nej, jag känner att jag måste sluta se sådana program eftersom jag känner ett sånt starkt obehag av dem.
För att se unga tjejer behandlas som om de vore mindra värda bara för att de känner barnlängtat eller för att de råkat bli gravida klarar jag inte av. För endå om vi ibland är för unga och väljer knepiga vägar så tror jag att finns en styrka inom oss, en styrka som ger sig till känna när vi som mest behöver den.



17 år & gravid

&

17 år och mamma till Molly


Två lysande exempel på undomar som är och kommer att bli fina mammor trots sin ringa ålder!






Vi hörs när vi hörs
//Anna









Kommentarer
Postat av: madde

haha jag tro vi har kollat på samma program. med unga par som skulle bo i hus en månad och "vara gravid" och ta hand om ett "barn" sjuka program de finns.. dom var ju knäppa hela bunten tycker jag.

2010-01-13 @ 22:44:54
URL: http://maddelusken.blogg.se/
Postat av: Graavid på 17 år

Hej gumman! Oh du är så snäll du, ibland går det inte att förstå hur snäll du verkligen är, helt ofattbart! Tack så himla mkt för länken och för dina tips jag ska använd dem väl! :)

Snart så kmr bilder jag lovar, har åkt på världens förkylning så har varit sängliggande de senaste dagarna :(



Massor med varma kramar! :)

2010-01-14 @ 20:24:40
URL: http://jaagargraavid.blogg.se/
Postat av: Elin=) 17 år och mamma till Molly<3

Usch vad är det för hemskt program:O



Säger som du låt unga mammor få berätta vilket stort ansvar och jobb det är att ha barn, det är inte som en docka... det går ju verkligen inte att jämföra en docka med sitt eget barn =O Blir irriterad bara jag hör om det där programmet! Man ska inte skrämma folk från att skaffa barn, dom ska bara veta vilket stor ansvar man har för resten av livet... usch vilka människor, dom som gör det där programmet kanske behöver lära sig mer om saken!



Hur som helst så skrev jag ett inlägg idag =) Saknar min blogg, och speciellt din blogg, går faktiskt inte en dag utan att jag får tänker på din blogg=P har jätte dåligt samvete att jag inte har vart inne på bloggen, men det är strulat sig med internet... Men nu är det påväg=)



Oj det här blev en lååång kommentar och mycket rörig hihi =) Förlåt=)



Hoppas allt är bra med er Kramar<3<3

2010-01-15 @ 22:43:28
URL: http://elinskogsberg.blogg.se/
Postat av: s t i n a

Hej!

Ja, det går ju väldigt upp och ner på den där termometern. Vi har haft runt -4 där jag bor, men ibland blir det så svinigt kallt alltså! usch! när jag hade körlektion så skulle vi ha säkerhetskontroll utanpå bilen och jag höll på att frysa häcken av mig, haha! det kom inte in mycket i min hjärna den gången :)



hoppas du får världens mysigaste helg!

KRAM

2010-01-16 @ 00:43:47
URL: http://stinanoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0