Våld.

Hejsan - Inlägg 340.




Sitter här igen och knåpar ihop ett litet inlägg.
Kom på vad jag tänkte på igår och tänkte att jag kanske skulle skriva om det nu när jag endå minns det!
Jag kollade på Idol igår, och hörde då en kille som heter Gabriel sjunga "With You" av Chris Brown.
Mindes då hur mycket jag gillar den låten, och all musik som Chris gjort.
Det är verkligen en talangfull kille som kan musik..
Men. Det är ju inte det han har varit omtalat för på sistonde, nej just nu har det mest pratats om hans misshandel av flickvännen Rihanna. Och det är så synd att en kille som är så duktig ska lyckas få mest uppmärksamhet för en sån otroligt dum sak. Nej, för det spelar aldrig någon roll vad den andra personen i fråga gör.
Slåss, det gör man inte. Man bär aldrig hand på någon annan.

Jag tror att Chris har tappat en hel del fans på grund av detta.
Och kanske är det med rätta, jag vet inte.. Men någonstans så kan iaf inte jag sluta att gilla hans musik bara för att jag inte gillar det sättet han beter sig på. Men i framtiden
så kommer jag självklart att ha svårt för personen Chris Brown.

Detta får mig att tänka på hur det hade varit om ingen av dem vore kända.
Hade det spelat lika stor roll då? Om det stått i tidningarna om en man som misshandlade sin kvinna, hade vi då brytt oss? Hade vi hatat honom, och nästan tvingat honom till att offentligt be om ursäkt?
Hade vi sörjt med kvinnan, hade vi förfärats över att hon kanske ger honom en chans till?
Hade vi, 1 månad efter att det hänt fortfarande talat om det?

Jag tror inte det, och det är detta som skrämmer mig mest.

-Våld i förhållanden-
År 2007 anmäldes närmare 27.000 brott rubricerade som misshandel mot kvinnor.
Detta är 73 st om dagen.
17 kvinnor per år dödas av sin manliga partner eller f.d manliga partner
Barn som växer upp i våldets närhet uppvisar ofta symptom på ätstörningar, depression, ångest, lågt
självförtroende m.m
Sedan får vi inte glömma att det faktiskt finns kvinnor som förtrycker sina
män, och misshandlar dem både fysikst och psykist.
-Våld-
I genomsnitt anmäls 207 misshandelsbrott i Sverige per dag.
Antalet misshandelsbrott har under de senaste 10 åren ökat med 40 %
I åldersgruppen 0-6 år förekommer det ca 800 misshandelsfall per år.
I åldersgruppen 7-14 år kommer det in ca 4000 anmälningar per år.
258 barn under 16 år dödades av sina föräldrar mellan åren 1965 -1999.
Det är 7 barn per år - Där mer än hälften av barnen var under 5 år.


Pojken på bilden har inget med min text att göra.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet.
Inget av detta är okej, och jag tycker att det är dags att säga nej till våldet.




Källa (till största delen): Brå.





Vi hörs när vi hörs















Kommentarer
Postat av: Anna

fattar inte varför man inte vill ha de!

2009-09-19 @ 19:10:14
URL: http://twilightdevil.blogg.se/
Postat av: e l i n l e i j o n - bloggdesigner, makeup, skönhet & foto

Gud vilken mysigt blogg du har :)

2009-09-19 @ 22:26:46
URL: http://elinleijon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0