Eurovison Song Contest 2009 - Semifinal 1

Hejsan Igensan!  Inlägg 105.





Tänkte faktiskt ge er min syn på den semifinal som gick av stapel igår kväll.

Jag satt hela kvällen och bedömde kläder, sången och framförandet. Tänkte nu vara så snäll och ge er allt det smaskiga som jag hade i huvudet när jag såg det sprakande spektaklet!


 

Först vill jag bara börja med att ge Ryssland cred för den underbara scenen, ljusättningen och för att ljudet var så pass bra trots den stora lokalen. De hade slagit till med en största scenen någonsin och hela evangemanget ska ha kostat 340 miljoner kronor. Där snackar vi att ta i!
Så, nu till det viktigaste! Låtarna, artisterna och framförandet!
Tänkte gå igenom de 18 bidragen, från nr 1 - 18 och ger er min åsikt.

Låt nr 1.
Land: Montenegro

 Andrea Demirović - En sångerska på 24 år som framför låten med bra övertygelse men dock inte helt fläckfri vad gäller rösten. Jag har sett både videon och framförandet i hemlandets egna tävling, och jag kan tyvärr inte påstå att rösten är speciellt mycket bättre där.
Låten "Just Get Of My Head", är en poppig schlagerdänga om kärlek, sålart.
Den är inte speciellt stark, men har en förmåga att fastna och är en typisk radiohit.
Jag gillar den inte speciellt mycket, men jag vet att den går hem hos väldigt många eftersom det är som jag nämde en låt som fastnar. En enkel låt med en enkel melodi och text.
Framförande: Låten framförs på scenen ensam av Andrea, hon har ingen kör som syns men har valt att ta med en kille som skuttar runt i diverse balettmoves på scenen.
Jag vill inte kritisera denna arma kille, men.. Han förstör en stor del av framförandet.
Hans dans passar inte in till låten och det hela verkar mest slemigt.
Att han dessutom dansar utan tröja gör inte saken bättre och Andrea hade varit desto bättre utan honom.
Kläder: Andrea har på sig en klänning, klädd i paljetter som glittar och glimmar. Den är klassisk i dessa samanhang och sticker inte ut nämnvärt. I det egna landets tävling hade hon på sig en makalös lång klänning i lepardmönster, och min stora fråga är: Varför bytte hon?


Låt nr 2
Land: Tjeckien

Gipsy.cz heter gruppen som framför detta smått unika bidrag, sångaren i gruppen heter Radoslav Banga och är ganska känd i sitt hemland. Vare sig han är talangfull eller inte är svårt att säga efter att ha hört denna låt.
Låten Aven Romale är en låt som inte faller mig i smaken, den är någon blandning av tjeckisk hiphop och konstig pop.
Texten upprepas om och om igen, och rösten på sångaren gör bara bidraget ännu sämre.
Den sjungs och spelas i ett högt och slarvigt tempo och det känns som om låten inte alls är genomarbetad.
Framförande: Låten och framförandet känns mest som ett skämt och jag kan inte ta detta seriöst, de strutar runt på scenen i de mest vidriga kläderna och verkar mest fjanta runt. Nej, detta var inget för mig!
Kläder: Som jag nämde ovan, var kläderna vidriga. Speciellt sångarens röda superhjälte trikå var riktigt oklädsam.
De övriga i bandet var inte lika illa kläda och jag hoppas att de fått välja kläder själva..

Låt nr 3
Land: Belgien

Patrick Ouchène "Copycat" heter mannen som framför detta bidrag, hans är en medelåldersman som gör sin egna tolkning av Elvis, jag vill inte säga att han gör det bländande bra. Men viss charm har han och hans röst går inte av för hackor.
Låten Copycat handlar om honom själv, vilket visar på att han gör det med glimten i ögat.
Den sätter sig snabbt på hjärnan och är inte allt för dålig, det är inget jag kommer att sitta och lyssna på men det är nte heller en låt som jag snabbt byter ifrån om den kommer på radion.
Med andra ord är dettta en helt ok låt som framförs av en artist som har glimten i ögat.
Framförandet: Han framför låten i äkta Elvis stil, med guldkavajen på och brudar i långa klänningar och med mycket smink. Detta är nog numret som har den snyggaste ljussättningen.
Att ljussättningen är så pass bra lyfter hela numret och jag blir riktigt imponerad av det snygga de fått till.
Kläderna: Ja, som jag nämt var detta helt i Elvis stil, och även kläderna.
Det som jag först och främst vill klaga på är de 2 körtjejernas kläder och peruker.
Ena tjejen är klädd i skrikrosa långklänning med en matchande peruk och den andra har på sig en liknande klänning fast i rött, även hom med en matchande peruk.
Detta kanske funkar i Belgien, men jag måste säga stopp, nej tack!
Skippa dessa vidriga kläder.



Låt 4
Land: Vitryssland

Petr Elfimov heter den blonda 29-åriga killen som framför Vitrysslands bidrag.
Han sitter på en fantastik röst som bräcker de flesta killars röster i denna tävling, men hans utseende får mig att bli otroligt besviken. Han har inte gjort någon som helst ansträngning för att se ut som om det faktiskt vore 2000-talet utan han har glatt stannat kvar på det mysiga 1990-talet då det var snyggt med helvita kläder, en skjorta som bara är knäppt i mitten och blont hår som ständigt ligger slickat längs med sidorna.
Nej, denna kille har en enorm talang men att klä sig det kan han inte.
Låten eyes that never lie är en rockig kärlekslåt som framförs mycket bra av den talanfulle killen.
Hans röst lyfter en annars rätt så slätstruken låt.
Musiken i låten är välkomponerad och det hela är väl genomfört.
På gränsen till tråkigt, men endå inte dåligt.
Framförandet: Låten framförs av denna vitklädda kille som hör och häpna har med sig några vitklädda personer på scenen. Men på scenen står även en man/kvinna insvept i ett vit/halvt genomskinligt skynke på en pall och rör sig i takt med musiken. Jag gillar inte det här, tyvärr så är det bara för mycket 1990-tal för min smak och jag blir nästan äcklad av den där figuren som står under skynket och flaxar.
Kläder: Behöver jag säga något?



Låt 5
Land: Sverige

Malena Ernman framför detta något udda men storslagna nummer, och som hon gör det!
Med en enorm röst och ett väldigt vackert yttre sopar hon mattan med det flesta, det finns nog inte många i denna tävling som slår henne på fingrarna när det kommer till sång.
Och även om detta pop/opera bidrag ligger lite utanför vad hon brukar hålla på med så märks det inte ett dugg utan Malena briljerar som vanligt.
Låten la voix, är en stark och mäktig sång som man inte missar.
Den framförs i både popstuk och med en del storslagna operastycken.
Jo, det är svårt att hela tiden höra vad hon sjunger men detta gör ingenting då låten endå sätter sig och är otroligt välkomponerad.
Framförandet: Som man kan anta är hela framförandet stort, här sparas det inte på ljuseffekter, snygga kläder och underbar korografi. Malena och kören leker med färgerna svart och vit, och detta blir väldigt klassiskt och vackert.
Precis som låten och Malena själv!
Kläder: Här finns inget att klaga på, Malena är iförd en vacker vit klänning liknade den hon hade i den svenska uttagningen, med den enda skillnaden är att denna är vit, saknar fjädrar vid armarna och är mycket snyggare!
Körtjejernas svart kläder är riktigt riktigt snygga och jag undrar bara.. Vart finns de att köpa?


Låt 6
Land: Armenien


Inga & Anush
heter de 2 systrarna som framförde Armeniens bidrag.
De är 2 st med bra röster, starka röster som galant klarar av denna låt och säkert många andra låtar med.
Jag vet i skrivande stund inte ålder på de båda systrarna men de verkar vara på den äldre sidan, och detta syns i deras stabila framförande.
Låten Jan Jan är ett bidrag med drag i, man kan med lätthet höra vart det kommer ifrån och det är ganska klassiskt.
Det dyker upp en så där 10- 15 såna här bidrag varje år..
Med andra ord inte speciellt unik men väl räddad av 2 systar med bra röster.
Framförande: Så till något av det viktigaste, framförandet.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är väldigt mycket dragqueen över det hela.
Fruktansvärda gröna kläder och likadana färger på ljussättningen.
Nej, här har det inte lyckats.
Kläder: Som jag nämt, dragqueen.
Inget ont om dragqueens men, dessa damer passar inte i stilen och jag kan inte sluta tänka på kräks när jag ser detta.




Låt 7
Land: Andorra

Susanna Georgi heter den unga kvinna som framför Andorras bidrag detta år, hon är en sjönsjungande danskfödd söt flicka som framför låten charmig men utan några större överaskningar.
Låten: Get a life, eller La teva decisió som en heter på orginalspråket är en poppig typisk schlagerlåt som kommer i olika former år efter år. Jag tycker personligen inte om denna låt, den är smått patetisk och funkar verkligen inte för mig.
Framförandet: Låten framförs på samma sockersöta sätt som den låter, den lyfter ingenstans och det gör inte heller framförandet.
Nej, detta är tråkigt, tråkigt, tråkigt!
Kläder: De har inte spenderat överdrivet mycket pengar på årets kläder från Andorras håll och det är samma tråkighet som i resten av numret även här. Tyvärr..


Låt 8
Land: Schweiz

Lοvebugs är namnet på gruppen som framför denna rockiga låt.
Gruppen skall tydligen vara Schweiz största rockgrupp och då börjar man såklart att fundera på hur många rockgrupper de har i det landet. Inte fö ratt de är så otroligt dåliga, men de är inte heller så värst bra.
Rösten på sångare håller inte enligt min smak, men det är ju helt upp till tycke och smak.
Låten The hίghest heίghts är en ganska vanlig mild rocklåt som känns igen, utan försvinner lite i mängden.
Detta är ingenting jag kommer att minnas om en vecka, och jag tror inte att så många andra heller gör det.
Framförandet: Klassiskt rockframträdande, finns egentligen inget att säga.
Sticker inte ut på något vis.
Kläder: Sammasak här, sticker inte ut eller syns i mängden.


Låt 9
Land: Turkiet



Hadise heter den turkiska vackra tjejen som framför detta mycket typiska turkiska bidraget.
Hon är en mycket duktig sångerska som dessutom kan röra på sig, precis som vanligt då vi kommer till dessa länder.
Låten Düm Tek Tek är en klassik låt direkt ifrån Turkiet, och för de som verkligen gillar dessa tongångr går det verkligen hem!
Jag är inte sådär jättemycket för denna sorts musik, men detta gillar jag.
Jag vill bara passa på och varna för att detta bidrag kan bli livsfarligt, då det växer för varje gång man hör det!
Framförandet: Även detta är klassiskt och kommer att gå hem i de flesta hem.
Sångerskan och hennes bakgrundsdansare kan verkligen röra på sig och numret är färgsprákande och sexigt utan at bli för vulgärt.
Kläder: Typiska kläder till ett typiskt bidrag, inget som sticker ut eller får mig att häpna.
I röda, lättdansade aladdin inspirerade kläder ser de 3 tjejerna bra yt och ingen funderar över etta.


Låt 10
Land: Israel

Noa & Mira Awad framför denna vackra låt om fred, och kärlek.
De är 2 st talangfulla kvinnor som tillsammans bildar ett bra och stark team.
Låten There must be another way är som jag nämnde en låt om fred, kärlek och hopp.
De sticker ut gnom att ena kvinnan är palestin och den andra är israeliska, och de sjunger om att det måste finnas något annat sätt än de krig som aldrig verkar vilja ta slut. En vacker sång med mening, men som fr svårt att fastna. Tyvärr.
Då detta hade kunnat varit riktigt bra.
Framförandet: De framför låten som den powerballad det faktiskt är, den är välsjungen och det mesta ser välarbetat och rent ut. Smått förutsägbart men godkänt.
Kläder: Båda är klädda i smakfullt svart, och det finns inget jag sådär direkt vill döma ut, men det hade kunnat varit bättre. Nog kan man skaka fram snyggare svart kläder än dessa.
Mira har iallefall för dagen lyckats bäst i sin fina, enkla klänning.


Låt 11
Land: Belgien


Krassimir Avramov heter den belgiska operasångaren som skulle ha det numret som liknar Malenas mest, eftersom han också sjunger en del opera, även om det inte alls är lika mycket eller alls lika bra som vår svenska Malenas låt.
Han ser inte speciellt bra ut och sjnger inte nämnvärt bra, jag höll faktiskt för öronen vid ett par tillfällen..
Låt detta tala för sig själv.
Låten Illusion är en pop/rock/opera låt som inte faller mig i smaken, den låter mest hård och skrikigt och texten är inte speciellt bra. De tycks mest upprepa orden om och om igen och de kommer ingen vart med det hela.
Framförandet: Detta är något som jag verkligen inte gillar, det känns fortfarande bara skrikigt trots att vi talar om själva framförandet. Nej, det är rörigt. Karln ser inte riktigt klok ut och de stackarna som måste stå på samma scen som honom tycker jag bara synd om.
Kläderna:  Det är ingen förbättring här, fast vad spelar det för roll. Karln ser endå inte klok ut.




Låt 12
Land: Island


Yohanna heter den blott 19-åriga isländska sångerska som framför denna smöriga ballad på ett vackert sätt.
Jo, för sjunga det kan hon, väldigt bra. Det låter balanserat och finstämt.
Låten Is it true är som jag nämde en smörig ballad med den rätta texten, den handlar om sviken kärlek och att förlora någon. Detta är väl något som vi alla kan relatera till och just därför går låten såklart vidare.
Framförande: Yohanna framför låten mycket vackert, med en stor molntäckt natthimel bakom sig.
Det är smör, smör och ännu mer smör. Men dock endå vackert då denna flicka kan få de flesta på fall med sitt uttseende och sin klara vackra röst. Men, jo för det finns ett men, när delfiner börjar att hoppa i himlen bakom henne kan jag inte hålla mig för skratt och tycker att det blir lite,lite löjligt.
Kläder: Hon bär en sagolik klänning, i olika ljusblå nyanser som jag gärna skulle ha i min garderob.
Nog sagt om det :P


Låt 13
Land: Makedonien


Next Time framför denna glamrock låten på ett säkert men tråkigt sätt.
De svenska kommentatorerna påstod att detta var ett bidrag som kunde få oss att sakna H.E.A.T och visst gör jag det!
Byt ut de här krulliga puttefnaskarna mot  några sjönsjungande svenskar och ni har en låt och band som funkar.
Låten Nesto Sto Ke Ostane är en rockig låt som bara är just det. En helt vanlig rocklåt..
Den märks inte i mängden och faller inte mig i smaken.
Framförande: Ännu ett bidrag där jag inte har så mycket att säga eftersom det är så tråkigt och förutsägbart att det bara är. Tråkigt och vanligt, inget som man minns om ett par dagar.
Kläder: 80-tal, med krullfrillla och det där gamla vanliga "jag skiter i hur jag ser ut" - stilen.
Funkar inte hos mig.



Låt 14
Land: Rumänien


Elena Gheorghe heter sångeskan som får stå bakom denna töntiga låt om att tjejer från Balkan gillar att parta.
Tur är väl att hon ser riktigt bra ut och att hennes röst håller, för annars hade det varit riktigt synd om henne.
Men som jag nämde en duktig tjej som säkert i vanliga fall vet vad hon gör.
Låten The Balkan girls faller inte mig i smaken, vilket ni säkert redan har förstått.
Eller melodin är bra, det finns en mycket bra grund där, men så kommer texten..
Ja, man får helt enkelt låtsas att de sjunger något annat.
Framförandet är snyggt, det brister inte och de 5 snygga dansanta tjejerna ser mycket bra ut och lyfter faktiskt låten rejält.
Kläder: Oj, så jag älskar dansarnas klänningar! De är helt underbara,gjorda i ett vackert svepande tyg med antingen en ljust blå grund, och med en mintgrön underdel och virse versa.
Jo, detta var nästan de snyggaste klänningarna för denna kväll!
Tyvärr valde sångerska att låta sin dansare ha snyggare kläder än henne.


Låt 15
Land: Finland


Waldο's People heter gruppen på 4(?) som framför denna låt, och de 3 tjejerna är riktigt bra. De sjunger otroligt bra och de 3 är den enda anledningen till att låten faktiskt är bra. illen är säkert inte dålig, men eftersom jag har så svårt för dålig hiphop har jag svårt att ta honom till mig.
Låten Lose control är en tecno/rap låt som sticker ut i mängden, den är bra. Jo, den är det.
Men jag kan inte tycka om delen där killen typ rappar, nej. Det sänker låten. Men så fort tjejerna börjar sjunga refrängen så bara älskar jag detta, den fastnar och jag skulle kunna höra den om och om igen.
Ett het tipa är videon till denna låt, den är väldigt bra.
Framförandet: Är häftigt, de leker med eld på scenen och de 3 tjejerna som sjunger ser riktigt bra ut och gör ett riktigt bra jobb med den fartiga låten. Men igen, killen.. Jag tycker mest bara att han ser töntig ut, jg försöker verkligen att gilla honom men ack, det går tyvärr inte.. Än.
Kläder: Killen bär som vi alla borde förstå typiska hiphopkläder och ser sådär halvtöntig ut.
Men de 3 tjejerna ser riktigt bra ut, de har alla på sig liknande svarta kläder och ser nästan lite snofsiga ut brevis senna kille.



Låt 16
Land: Portugal


Flor-de-Lis heter den söta sångfågeln som framför detta bidrag.
Det framförs helt på portugiskiska och jag fattar tyvärr inte ett smak, men söt är den. Precis som sångerskan!
Låten Todas as ruas do amor är en låt med fin klang och ett mjukt skönt gung, som framförs som den bör.
Söt och gulligt.
Framförande: Som jag nämnde är detta ett gulligt bidrag, och så är det bara.
Gulligt och charmigt, rätt så förutsägbart men det funkar.
Detta kommer att gå hem.
Kläder: Hon är väldigt söt, och är söt klädd.
 Hon bär en svart klockad klänning som funkar, den är inte ful men heller inte speciellt snygg. Utan den funkar.
Men! Hon har faktiskt tävlingens snyggaste skor.


Låt 17
Land: Malta


Chiara heter sångerskan som Malta skickar för 111 gången. Nej, hon är en van tävlande i dessa samanhang och vet vad hon gör. Detta är en kvinna med den enorm röstkapacitet, hon kan sjunga det mesta och det brister aldrig.
Att hon faktiskt kommit både 3: och 2: talar ju för sig själv.
Låten What if we, är en låt om att kunna vara fria.
Den har en djupare mening och är väldigt välskriven och välkomponerad.
Jag gillar den, fast den är smått tråkig och inte riktigt fastnar. Men hennes röst lyfter låten och gör den bättre än vad den egentligen är.
Framförande: Tråkigt, tråkigt, tråkigt.
Tre ord som väldigt bra beskriver framträdandet, det händer inget. Absolut inget.
Hon står bara mitt på scenen och sjunger, vare sig detta är till hennes fördel eller inte återstår att se.
Kläder: Hon bär en svart klänning som är lika tråkig som framförandet själv och den fastnade inte i mitt minne.



Låt 18
Land: Bosnien


Regina heter gruppen som framför denna låt, och de här killarna är duktiga.
De kan sjunga och spela och jag skulle vilja påstå att detta är semifinalen bästa rockgrupp.
Jag faller faktiskt för sångarens charm och tycker att han är riktigt snygg, dessutom har han en underbar röst soom faktiskt får mig att gilla detta efter några lyssningar.
Låten Bistra voda är en kampsång, och det hörs.
Den är lite marschmusik inspirerad, och när jag hörde den första gången så hatade jag den.
Men den växer och nu så gillar jag den riktigt mycket. Denna låt blir farlig i finalen!
Framförande: Den framförs kampaktigt, och jag har lite svårt för framförandet.
Men vissa delar är riktigt snygga och om man inte kan köpa det så är det bara att blunda och lyssna istället!
Kläder: Samma sak här, kampaktigt men faktiskt snyggt.
Alla på scenen var klädda i vita matchande kläder.




Detta var alla bidrag, sedan så skulle det vara kul att få veta vad ni tyckte om dem!
Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar?
Här ligger en länk till alla 18 bidragen, tyvärr inte från live framträdandet men endå för er som är intresserad.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=0BCB4275E1973490


Kommer även att resencera semifinal 2 och därefter en stora finalen!






HÖRES SENARE ELLER I MÖRA!!






































"Tell me what you're feeling"










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0