Jag.blir.så.arg!

Saga bad om att få se Scooby Doo, och för femtielfte gången så slås jag av hur förbannat könssteriotypiskt och nedvärderande det är.

Det finns två kvinnliga karaktärer, en som ska föreställa snygg, smal, välklädd och världsvan. Den andra ska föreställa smart, oattraktiv, mullig, kort och ovan vid männens beundran.

Bara där är det otroligt fel.
Den "snygga" karaktären älskar kläder och är en aning dum. Hennes utseende är allt och männen svärmar kring henne, säger en man något uppmuntrande så tar hon åt sig direkt och om det inte var menat till henne så blir hon besviken.

Den andra kvinnan är smart, duktig på teknik, matte och kan tänka ut det häftigaste planerna. Men hon är också blyg inför män, vill inte visa sin kropp och ses som mullig och oattraktiv.

Detta är två hemska hemska steriotyper. Jag kräks lite av att se det och är inte ett dugg chockad över att våra barn växer upp med konstiga tankar och värderingar.
Och jag undrar, vill vi verkligen förmedla detta budskapet till våra barn?

Det här är inte den enda barnfilmen med hemska karaktärer eller värderingar. Det finns massor av dem.

Skönheten och odjuret är en utav de värsta, Mulan är också riktigt illa.
I dessa två framställs kvinnor på ett oerhört skrämmande sätt och jag blir lika arg och besviken varje gång jag tänker på det.

Skönheten - Belle, tvingas leva med en "man" som psykiskt misshandlar henne och hela filmen går ut på att hon försöker förändra honom och att hon får höra att "han inte menar det"..
Mulan, hon måste veta sin plats och se ut på ett speciellt sätt för att duga. För att hon ska göra familjen glad så måste hon få en man.
För att bli accepterad så låtsas hon vara en man och deltar i krig. Då de kommer på att hon är kvinna så duger hon inte längre och ska egentligen avrättas.

Toppenbra barnfilmer med en bra budskap... Or not.

Nä, jag börjar bli hyfsat less på steriotyper och vårat jäkla sneda samhälle där vi fortfarande gör skillnad på våra barn utifrån vilket kön de har och bara ger dem två möjligheter istället för 100.


Kommentarer
Postat av: Linda - 50,5 kg

Jag förstår inte riktigt hur du orkar bry dig om det där. Vi växte upp med samma filmer, serier osv och ändå "turnade we out" ganska så bra va? :)

2013-02-12 @ 19:23:09
URL: http://liiiiinda89.blogg.se
Postat av: Jasmin

Helt rätt hur du tänker Anna! Jag har velat skriva ett inlägg om Disney figurer och genustänket där ända sen jag la upp en bild på Jasmine från Aladdin i min blogg... Läskigt hur vi oftast inte ens reflekterar på hur tjejer porträtteras i barnfilmer/serier...

2013-02-13 @ 11:24:26
URL: http://jassisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0