Jag väljer att ge ett svar!

Jag fick en kommentar från Annika som kommenterade inlägget nedan som jag känner att jag vill svara på, eller snarare förklara hur jag tänker kring det hon skrev. Annika har inte bett om något svar men jag känner mig manad att ge ett ändå, hoppas att det är okej med dig Annika!
Som ni kan läsa i kommentaren så skriver Annika att hon tycker att man faktiskt att man kan säga till sitt barn att det är duktigt då det får alla rätt på ett prov eller äntligen lär sig knyta skorna. Och självklart kan man det!
Det är ettt fritt val, vad man väljer att säga till sitt barn när det presterar.
Men jag kommer att välja att inte säga att mina arn är duktiga när de klarar av saker, jag kommer att bemöta på ett annat sätt. Självklart så ska de veta att de gjort bra ifrån sig och varit duktiga men dettta kan man visa sitt barn utan att säga att arnet är något. Det är fullt möjligt.
Vi låtsas att Saga kommer hem en dag och har klarat ett prov.
Då kanske jag möter henne och säger - Hur kändes det då? Var det lätt eller svårt? Är du stolt? Ja, stolt ska du vara! Detta var bra gjort! Jag är stolt över dig! Du kan väldigt mycket, visst är det härligt med kunskap?
Berätta om frågorna! Kan du visa hur du löste uppgifterna?

Och vips så har jag bekräftat mitt barn och berättat att hon kan klara av allt hon vill, att jag är stolt över henne och att hon själv ska vara stolt!

Kommentarer
Postat av: Simone - Tårtparadiset

Ungefär så jag läser i mina skolböcker att man ska prata med banr om kunskap! Det utvecklar! :)



Jag skulle vilja vara så men jag tror dock inte jag kommer lyckas tänka så långt hemma. I skolan gör jag dock det! :)



Sedan viktigt att visa för banen att man alltid gillar/älskar (beroende på skola/hemma) dem oavsett vad det gör, även om man kan avsky deras handlingar. Lite samma sak tycker jag :)

2011-10-03 @ 22:12:26
URL: http://tartparadiset.blogg.se/
Postat av: Annika

Jo det är okej! Javisst så kan man ju säga som du skrev.

2011-10-03 @ 22:51:05
Postat av: snigelpickan

Tycker det låter sunt som du säger..!

2011-10-04 @ 17:47:54
URL: http://snigelpicka.blogg.se/
Postat av: Coquina

Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling, perfekt för dig som har barn =)

2011-10-04 @ 20:48:38
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Jasmin- mamma till Angelina

Anna du har så kloka åsikter, jag ser upp till dig! :) Det är sååå svårt att inte säga "du är så fin" och "du är duktig", vill inte heller att min dotter ska tro att hon endast duger om hon är "duktig" osv... När hon blir äldre ska jag tänka på hur jag uttrycker mig med henne, så tankvärt det du säger!



Och föresten din nya design till bloggen är skitsnygg, inte alls för tjejig hehe :)

2011-10-04 @ 21:29:49
URL: http://jassisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig till en viss del men jag tycker att ordet duktig inte är en så stor grej för mig som den är för dig. För mig är ordet duktig detsamma som " Detta gjorde du bra ifrån dig" som du väljer att säga det. För mig är betydelesen prpcis likadan bara att ordet duktig är en förkortning till den meningen.



Men annars håller jag med dig i resten :)



2011-10-04 @ 22:23:10
Postat av: Ilda - Mamma till Amilia

Oj det var jag som skrev det :) Glömde namn!

2011-10-04 @ 22:23:30
URL: http://mislimoje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0