Vecka 35(34+5).


I magen


Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Det ökar 220-340 gram varje vecka. Eftersom det blir allt trängre i livmodern kan det hända att barnets rörelser minskar men de kan istället bli desto starkare. Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Bebisens huvud vilar på moderns blygdben. Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva. Bebeisen väger nu ca 2,5-2,6 kg och är ca 45 cm lång. Dock så kan bebisens storlek variera mycket från bebis till bebis nu.


Mamman

Ditt fundusmått är nu cirka 31-35 centimeter. Magen står som högst nu för att snart sjunka ned lite. Bebisen trycker på överallt. Du kan ha tungt att andas, värk i ryggen och svårt att sitta, stå och sova.
Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.


Bild:



Egen bild/Anteckning.

Som ni sett på mina inlägg börjar det bli jobbigt nu, jag har ordentligt ont och börjar bli less.
Ska till min BM på tisdag, och ska då fråga hur de ställer sig till en hinnsvepning och om det finns möjlighet att få en sån gjord så att jag iaf kanske slipper gå över tiden. Håller tummarna för ett positivt svar.
Jag väger nu 76 kg, och det betyder att jag gått upp ca 15 kg sedan inskrivningen. Ångestsfyllt, ja visst men va fan! Jag orkar inte nojja om det nu :)


Dålig kvalité men det får gå ändå :)

Kommentarer
Postat av: Ilda

Tack detsamma gumman :) Hoppas du får en fin dag men mindre ont :)



Ja, men det är det nog säkert. En normalstor grabb :D

2011-05-29 @ 14:41:48
URL: http://mislimoje.blogg.se/
Postat av: valeria<3 Snart är det min tur att bli mamma.

sv; Hihi det är många som tror det! :) Men jag tror inte att det sker något innan hinnsvepningen på onsdag iallafall :)



Så vi kan bara vänta! =) Förvärkarna är som bortblåsta just nu :)

2011-05-29 @ 17:13:32
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: Snart mamma till två

Håller tummarna för dig!

2011-05-29 @ 19:28:15
URL: http://sarahan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0