Vecka 37(36+4)


I magen


Den här veckan räknas bebisen som fullgången. Den ökar fortfarande lite i vikt men växer inte så mycket på längden. Bebisens koordination är så pass utvecklad nu att den kan gripa saker med fingrarna och om man skulle lysa med en stark lampa mot magen kan det hända att den vänder sig mot ljuset. Bebisen tränar sig inför förlossningen genom att dra in och trycka ut fostervatten genom lungorna. Den samlar också näring i organen för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu.
Bebisen väger nu ca 2800 - 3000 gram och är ca 47-48 cm lång.

Mamman

Kan den inte komma ut snart? Känner du så? Det är vanligt att man blir otålig under graviditetens sista veckor. Det är ju så nära nu! Men många går över tiden, i synnerhet förstföderskor. Att föda mellan 37 + 0 och 41 + 6 anses som normalt.Brösten producerar råmjölk och bäckenet är utvidgat. Det kan hända att slemproppen släpper. Det kan den göra några veckor, dagar eller timmar innan förlossningen. Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet.

Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

 

Bild

 

Egen bild/Anteckning

 

Jag börjar som ni säkert märk bli ordentligt otålig och vill ha ut min bebis nu!

Jag har inte så mycket nytt att skriva, förutom att jag ibland får ont längst ner på magen, eller vid blygdbenet. Det ilar och skär, och speciellt ont gör det när bebis är därnere och bökar runt. Ibland gör det så ont att jag knappt kan stå. Jag har börjat få halsbränna igen, och mår lätt illa. Antar att halsbrännan och illamåendet hänger ihop. Värmen har också slagit till med full kraft här hos oss, och det är tungt att vara gravid i denna värme då jag är så sjukt värmekänslig just nu! Oron inför förlossningen har också börjat smyga sig på, jag är inte längre lika lugn somjag varit tidigare och som jag var inför Sagas förlossning. Nu har jag börjat få tankar kring att jag kanske kommer att bli rädd av smärtan, och att jag inte kommer att våga krysta.

Vet inte alls vart dessa tanakar kommer ifrån men de har börjat spöka hos mig de senaste veckorna. Just nu jobbar jag med att tänka i andra banor och komma över den oron.

Sedan så har jag svårt att komma på vad liten ska heta. Jag tror att jag har kommit på ett flicknamn, men pojknamn har jag inget alls.. Så tips mottages gärna!

 

Jag tycker att magen sitter längre ner nu, än på senaste bilden från vecka 35. Vad tycker ni?

 

 


Kommentarer
Postat av: Melissa - Mamma till 2 prinsar

fina magen <3

2011-06-12 @ 08:13:13
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Sandra, Colins mamma

Vilken fin mage du har och söt dotter!

2011-06-12 @ 19:44:45
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: Camilla

hej hej! första gången jag kikar in din blogg så vet inte så mycket om dig, men jag gissar på en pojk i magen! vet du vad det är?

2011-06-13 @ 12:08:35
URL: http://camillamakita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0