Vecka 22.


I Magen

Fostrets fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och fostret har nu känsel. Fostret experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Om det är en flicka utvecklas slidan den här veckan. Bebsien väger nu ca 510 gram och är ca 25 cm lång.

Mamman

Många känner att sexlusten ökar. När blodflödet ökar är det en del kvinnor som för första gången får orgasm eller multipla orgasmer. Många oroar sig för att barnet kan skadas av sex men det är väl skyddat där det flyter omkring i livmodern. Såvida din läkare inte har avrådit dig från sex så är det hälsosamt med sex under graviditeten. Ni kommer ofta varandra närmare och det stärker ert förhållande. Kanske ni måste börja vara lite kreativa med ställningarna eftersom magen lätt kan komma i vägen.

Hormonerna kan göra att ditt tandkött svullnar upp och det kan blöda. Bäckenlederna mjukas upp under graviditeten. Det sker för att utvidga bäckenet så att barnet kan komma ut vid förlossningen. När bäckenet mjukas upp blir det mer rörligt och ostadigt. Det gör att många kvinnor känner värk i korsryggen, bäckenet, i skinkorna eller värk från blygdbenet ut mot ljumskarna.

Du kan känna att din livmoder övar sig inför förlossningen genom oregelbundna sammandragningar som kallas Braxton Hicks kontraktioner. I Sverige brukar vi kalla dem förvärkar, falska värkar eller avstannade värkar. De känns längst upp i livmodern. De är inte farliga vare sig för fostret eller för dig. Om sammandragningarna skulle bli smärtsamma och du har fler än fyra per timme bör du kontakta sjukvården eftersom det då kan röra sig om en för tidig förlossning.

 

Bild

 

Egen bild/anteckning

Jag har börjat få hemsk halsbränna, som gör att jag mår illa och har svårt att ens få i mig något att äta.

Jag blir äcklad av olika matsorter igen, och blir sjuk hela tiden. Denna graviditet skiljer sig stort från den med Saga, och jag upptäcker hela tiden nya saker! Denna gång är verkligen tuff emellanåt och jag funderar i stunder hur jag ska orka i minst 18 veckor till.. Jag har väldigt ont i fogarna, får ont utav den minsta ansträgning så som att traska långsamt på stan i 1 timme eller att vara och handla en längre stund. Det är oerhört frustrerande och jag kommer inte att kunna jobba så länge som jag vill. Antagligen så kommer jag att behöva sluta nu i mars då kontraktet går ut och det känns hemskt tråkigt. Jag vill ju verkligen hinna jobba och få in lite extra pengar! Men ja, går det inte så går det inte. Jag har också börjat få otroligt svårt att somna, och att sova nätterna igenom. Har svårt att sova av olika anledningar, dels för halsbrännan, dels för fogarna och sedan bara för att liksom.

 

Magen börjar framifrån ta samma form som med Saga, är det en flicka som gömmer sig därinne tro?

 

 


Kommentarer
Postat av: mikaela - mamma till miliam & bebben i magen!

haha vad ska jag skriva som gissning då? :P

2011-02-22 @ 10:56:25
URL: http://ungmammaaa.blogg.se/
Postat av: Michaela - I Väntan På Lillfisen

Ja jag är nöjd med valet av vagn =) Hoppas bebis också blir det =P Jo det är samma färg på "min" vagn.. Det tråkiga är att den finns bara i beige eller svart,men det var ingen snygg beige färg,så därför fick det bli en svart =)



Nej det är inte lång tid kvar,tack o lov! Börjar bli tungt o jobbigt nu,har ont ganska mycket och sover oftast inget bra =/

2011-02-22 @ 10:57:26
URL: http://www.michaelabergqvists.wordpress.com
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

Grattis till en ny vecka, nu börjar verkligen magen ta sin form :)

2011-02-22 @ 18:49:16
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

sv: Ja men visst är det så, vissa magar kan man se direkt på och vissa magar kan lura en :) men jag hoppas också på en tjej så vi kan bryta linjen, där alla barnbarn är bara pojkar just nu!

2011-02-22 @ 19:38:56
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

sv: Tack så mycket, den börjar bli jämnrund och go..

Magen börjar precis under bysten, så bygelbh är jobbigt och gör ont!

2011-02-22 @ 19:41:36
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Michaela - I Väntan På Lillfisen

Ja gud va härligt med sommar och värme.. Man har ju nästan glömt bort hur det är med det :P



2011-02-22 @ 20:34:35
URL: http://www.michaelabergqvists.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag tror fortfarande på pojke jag. Det är något som säger mig det. Precis som jag trodde det var en flicka då skulle få Saga. Well, jag kommer upp i april o då¨ska jag putta runt dig i en rullstol! Förstått?! :)

2011-02-23 @ 12:11:03
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Grattis till en kommande bebis =) Längtar också som en tok efter en till samtidigt som Ebba bara är två än och jag gärna vill att hon ska va lite mer självständig.. Nästa sommar hade vart de ultimata =)

2011-03-02 @ 19:03:06
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: diana

Ojj va magen växer :) När jag skrev sist till dig så fick jag reda på att du var gravid :) Tiden går för fort... Hur är det med dig annars då?



Kram Diana

2011-03-03 @ 17:27:06
URL: http://berlaansky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0