Vecka 29, 30 & 31.


Nu har jag hamnat efter, men bjuder nu på de veckorna jag missat :)

Slår ihop dem alla 3, så blir det inte så långt.

I magen under vecka 29-31.

V.29
De små lätta rörelserna som du har känt i magen blir nu allt starkare. Nu känns sparkar och slag. Barnet börjar likna en riktig liten bebis. Produktionen av hormonerna androgen och östrogen startar. De stimulerar din kropp att producera prolaktin som startar produktionen av råmjölk som barnet kommer att behöva de första dagarna. Fostret börjar reglera sin egen kroppstemperatur och benmärgen har tagit över all produktion av röda blodceller. Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.

V.30
Barnet producerar mer kroppsfett som gör att det verkar mindre rynkigt nu. Barnet förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisen börjar hicka.

Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer.

V. 31

Barnet sväljer en del fostervatten och det urinerar ungefär en halv liter om dagen. Urinet hamnar i fostervattnet som ersätts flera gånger per dag. För mycket fostervatten (polyhydramnios) kan bero på att bebisen inte sväljer tillräckligt mycket vilket kan indikera att det har någon typ av blockering i tarmarna. För lite fostervatten kan bero på att barnet inte urinerar tillräckligt och det kan indikera problem med njurar eller urinsystem.

Huden som tidigare har varit röd är nu mer rosa eftersom underhudsfettet har bildats. Många barn har redan hår på huvudet, ibland upp 2 cm långt. Bebisen är nu ca 38-40 cm lång, och väger ca 1,7 - 1,8 kg.

 

Mamman vecka 29-31

V.29

Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Dina inre organ trängs undan allt mer och det känns. De bästa sätten att undvika graviditetsproblem är god hållning, nyttig mat, lätt motion och mycket vila. Om ni vill inreda en barnkammare kan det vara en bra tid att göra det nu. Efter förlossningen är det svårt att få tid för några större projekt. Dessutom är det inte nyttigt för barnet att andas in byggdamm eller färglukt.

V.30

Att du ha en god hållning är viktigt för att minska belastningsskadorna på din rygg. Förstoppning är också ett vanligt problem. Det kan bero på att du motionerar mindre och att hormonet progesteron hämmar tarmrörelserna. Om du tar järntillskott så bidrar det också till trög mage. Motionera regelbundet, drick mycket vatten och ät fiberrik mat. Passa också på att börja ladda kolhydrater inför förlossningen.

V.31

Revbenen och bäckenet kan ömma eftersom barnet tar allt större utrymme i din mage. Det är också vanligt att kvinnor får halsbränna. Det kan hjälpa att vara upprätt en stund efter måltiderna. Många tycker också att det hjälper att äta mindre portioner fast oftare. Många kvinnor samlar på sig vatten, speciellt under sommarmånaderna. Om dina ben känns tunga och svullna kan det vara värt att prova stödstrumpor.

 

Bild vecka 29-31

 

Egen bild/Anteckning vecka 29-31

Dessa 3 veckor har varit ganska lugna, jag har inte fått några nya krämpor och de krämpor jag har, har varit ganska lugna nu. Det enda som inte ger med sig är sammndragningarna. Jag tycker också att magen inte växt så mkt på den senaste tiden, den växer säkert men det syns inte så väl för mina ögon iaf.

Jag känner bebisen jättetydligt, och den lever om mest så fort jag sätter mig ner och så. Längtar efter bebisen men börjar känna mig orolig inför förlossningen eftersom de har en massa strul på vår förlossning. Jag har börjat fundera på att resa till Hudik för att föda barn då det blir dags, men det känns ändå inte ok då jag inte känner till deras sjukhus och har fått för mig att de inte alls är lika duktiga som hos oss. Vi får helt enkelt se, ska ta upp det med min bm på nästa besök den 17 maj.

Nu har jag gått upp 9 kg sedan inskrivningen, och har ett sf-mått på 29 cm i vecka 29.

Alla värden såg bra ut och jag hoppas att det fortsätter så :)

 

 




Kommentarer
Postat av: Elin =) 19 år och mamma till Molly <3

SV: Jag har svårare för killnamn, haha :P



Jag var ju inte direkt smal när jag blev gravid och jag gick upp ganska mycket under graviditeten men jag tappade allt jag gick upp plus lite till efter förlossningen :P

Men nu vill jag ju ha bort allt det andra också, men jag vet verkligen inte vart jag ska få min motivation ifrån :/

Kramar <3

2011-04-27 @ 20:05:15
URL: http://elinskogsberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

tittade in, vad kul med en till!

2011-04-29 @ 07:45:03
URL: http://hanneaasa.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag jobbar som tim.vik på BB/förl i Hudiksvall. Min erfarenhet är ju såklart att jag tycker att det fungerar jätte bra på Hudiksvalls förlossning! :) Uppfattningen jag fått om S-vall är att det är mycket strul och så, efter allt man har läst i tidningarna! Men det är helt klart ditt val och du ska absolut känna dig trygg under din kommande förlossning!! Har du frågor är du jätte välkommen att höra av dig så ska jag försöka svara så gott jag kan! (Mejladressen står på min blogg). Annars kan du alltid höra av dig till BB/Förl, eller till din bm, så går det säkert att ordna mer information eller ett "studiebesök"! Lycka till med allt och tack för en bra blogg! Kram till dig, Saga och pyret!! :)

2011-05-01 @ 14:53:14
URL: http://mlindgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0