Dop eller ej?

Hej - Inlägg 600.


Pratade just med Sophia angående Sagas dop.
Det slog mig för en tid sedan då jag var på Beckas skolavslutning att jag faktiskt inte är troende.
Detta har jag ju vetat länge, men det blev extra påtagligt när prästen pratade på om sitt och jag bara kände att jag blev uttråkad och faktiskt till och med lite irriterad. Och när jag kände det här så slog det mig att jag inte ville döpa Saga eftersom jag inte tror. Men så velar jag tillbaks igen, och vill ju ha en fin cermoni för henne.
Tanken att ha någon form av "namngivningscermoni" för henne har också dykt upp.

Men ännu känner jag mig osäker, jag vet inte hur jag ska göra och behöver åsikter!
Så tyck gärna till mina fina läsare!

Dop eller inte?



Höres!
//Anna

Kommentarer
Postat av: Annika

Själv så tycker jag att man ska döpa sina barn om man är troende, tror på gud och allt det prästen säger... Fast det är ju en fin tradition, jag tror många döper sina barn för att dom känner att man "ska" göra det... En namngivningsceremoni vore ju fint istället för dop :) tja.. det är vad jag tycker det, du får ju göra det som känns rätt :P

2010-06-25 @ 19:45:25
Postat av: Din älskling!

Eftersom dopet är förankrat i kristendomen och du inte är troende så får du lite att tänka på. Sverige är ett kristet land och samhället i stort är uppbyggt på kristna värderingar, så vare sig du döper Saga eller inte kommer hon att påverkas av det och det är inget konstigt med det. Väljer du att döpa henne, lägger du grunden för kristna tron tidigt, och man kan se det lite som om att du väljer religion åt henne. Men om man måste välja en religion är väl kristendomen att föredra framför många andra. Om du avstår från att döpa henne får du se om det kommer att sätta hinder i framtiden för henne. Jag har hört om massa olika konstiga regler som svenska kyrkan har.



Jag tror inte att det spelar roll om det är dop eller namngivningscermoni av nåt slag, utan det blir så vackert som man väljer att göra det till.



Som du vet var jag ju för en tid sedan på dop, och det prästen sa, är för mig massa skitsnack, jag tror inte på det och köper inte det, och min personliga åsikt är, att jag tycker en namngivningscermoni är mer rätt. Vill Saga välja en religion när hon blir större är det en annan sak.



Lycka till i valet älskling, det blir bra hur du än gör, är jag övertygad om! Det är ju din dotter!



Puss puss

2010-06-26 @ 10:57:40
URL: http://smartare.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag tycker att du ska strunta i att döpa henne. Dels för att jag är döpt och inte vill vara det (man får väl den åsikten då). Men å andra sidan kommer hon förmodligen döpas i tonåren i alla fall, om hon kommer att vilja konfirmera sig.



Men slutpoäng: Det är lättare att döpa sig senare i livet om man vill bli döpt. Det är svårare att bli "odöpt"! :)

2010-06-26 @ 13:17:21
URL: http://dekanmi.blogspot.com
Postat av: charloth

Hej jag tycker du ska döpa sagis om du vill. Jag skulle he gjort det men de är kanske för att jag är litte tradisonell av mig. det är fint med dop men de har igentligen int med saken att göra utan de är var du känner. man behöver ju int tro på allt jävla skit. int var mina föreldrar troende men dom döpte mig för sakens skull. int vet ja jag måste fråga min fader. Men döper du sagis blir hon inskriven i svenska kyrkan och får betala skatt i sina äldre dagar. men kan ju ta bort det om man vill. sen blir du ju lättare om hon vill komfemera sig. och de finns så många fina kyrker att vällja mellan eller så kan man döpa sitt barn i en grotta som jag ska! om jag nu får döpa mitt barn. förmodligen int men då har jag dop själv och lossas som han blir döpt på ricktigt. men Anna du ska göra det som kännns bässt för dig!

Du gör säkert de rätta valet.

PUSS love you!

2010-06-28 @ 10:24:38
Postat av: sandra

hej. dop e mysit tycker jag. båda mina e det:)

2010-08-17 @ 14:45:20
URL: http://www.gothmom.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0