När ska det ta slut?

Hejsan - Inlägg 663.


Skriver till er nu och är en aning upprörd.
Har suttit och läst dagbladet, som är en av våra dagstidningar här i S-vall och ramlade över artikeln
"Malmöråttor i spjutspetsprojekt".
Läs gärna om ni vill, men jag ger er ändå en kort sammanfattning nu.
Alltså, man har i Malmö testat en ny metod för att få ner antalet råttor. Ja, alltså döda dem.
Detta ska nu göras genom att råttorna kryper in i ett "rör" där det finns cesorer som känner av råttan, och som utlöser 14 spjut som faller ner och på så sätt dödar råttan. Tydligen så är forskningsgruppen mycket nöja med resultatet av forskningen, och ser detta som ett bättre sätt att döda råttorna än med gift.

Jaha, tänker ni? Vad mer? Det är ju bättre än gift?

Då säger jag såhär. Gift är åt helvete, helt åt helvete! För mig spelar det ingen roll om det är råttor, hästar, hundar, fladdermöss m.m man dödar med gift för det är ändå fel. Ett liv är ett liv. Men att sätta spjut i dem?
Skulle det vara en bra lösning?
Ja, men säg då det till råttorna som får kroppsdelar avhuggna, säg det till de
råttor som sakta ligger där och blöder till döds, kämpandes för sitt liv.
Tänk på det, och säg sedan till mig att detta är en bra idé.
Berätta gärna för mig om att forskningsgruppen är "nöjda" med sitt resultat.
Gör det.

Jag fortsätter.
Till djurhållningen, både i Sverige och i övriga världen.
Ni gör som ni vill, antingen ser ni denna film nu, eller sedan.
Se den, det ska ni iallefall göra.
Filmen heter "Earthlings" och är filmad med hjälp av gömda kameror.
Den visar upp djurhållning från den smutsiga sidan, och visar material som chockar de flesta.
Jag har sett den 1 gång, och den gången räckte för mig. Jag kan inte se den mer, har försökt att se den fler gånger men det går inte eftersom jag blir så illa berörd.
Ni kommer säkert att säga till er själva, och till andra att detta inte pågår i Sverige.

Men då har jag det här.
"Scan kokar grisar levande"
Läs, och upptäck verkligheten vi lever i.
Saker som dessa händer hela tiden i vårt land, djur plågas, växer upp under hemska förhållanden och tvingas utstå saker som vi inte ens kan tänka oss. Saker som skulle döda oss, och få de som gjorde detta emot oss att få långa långa fängelsestraff. Men då det händer emot djuren så tycks vi vara likgiltiga.
Vi liksom böjer ner våra blickar, och väljer att inte se.

Visst ni att:
  • Varje år utnyttjas en miljon djur i djurförsök i Sverige.
  • I dessa djurförsök utsätter man bland annat djuren för, elstötar, tvingar dem att leva utan vatten, skär av hälsenor och hänger upp dem i svansen, de utsätts för nästan konstant cigarettrök, de injiceras med bakterier och dylikt för att se hur hög toleransnivån är.
  • Sexuella övergrepp på djur är tillåtet i Sverige.
  • Kycklingar får leva i endast 35 dagar innan de slaktas.
  • Avelsdjuren hos kycklingar får gå hungriga, om de åt så mycket som de egentligen behöver skulle det öka risken för dödlighet och störa äggproduktionen.
  • Årligen skadas och självdör omkring 140 000 kycklingar i samband med transport till slakterier i Sverige
  • Hangrisarna kastreras någon dag efter födseln. Detta mycket smärtsamma ingrepp görs utan bedövning och drabbar 4000 grisar varje dag.
  • I samband med transporter till slakterierna skadas och självdör varje år 150.000 individer i Sverige. Källa: Djurensrätt.se
Detta är bara ett fåtal saker som sker varje dag i vårt land.
Och Sverige är bara en liten liten del av världen. Så tänk er då vad som sker i resten av världen.
Och framför allt i de länder där djurskyddslagar knappt existerar.

Här hittar ni en rad länkar som jag rekommenderar stark.
Djurens Rätt's faktabas - Här hittar ni kortfattad fakta kring de flesta djurrättsfrågorna.
Djurförsök i Sverige - Fakta kring plågsamma djurförsök.
Stöd Djurens Rätt - Här hittar du fakta om hur du kan hjälpa till!
Earthlings - En dokumentärfilm om djurhålling och djurindustrin.
Scan kokar levande grisar - Artikeln om hur scan kokar levande grisar.
Djurens Rätt - Djurens Rätt's hemsida.
Djurrättsalliansen - Djurrättsalliansens hemsida.


Bild kommer.

Kommentarer
Postat av: felixia

alltså... det där är sjukt D:

2010-08-08 @ 10:50:16
URL: http://feffielee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Äntligen någon som tar upp detta, att det inte bara pågår i andra länder!! Verkligen bra skrivet, hoppas folk läser och bara inser ;/

2010-08-08 @ 18:31:06
URL: http://natahli.blogg.se/
Postat av: Simon

Tack för kommentaren du postade i min blogg! Jag tyckte det här inlägget var jättebra skrivet, verkligen. :) Kollade på filmen "Earthlings" nu också, eller ja, jag tittade en liten bit i alla fall, sen klarade jag inte av mer. :/ Den var verkligen helt hemsk, är glad att jag är vegan. Jag har sett ganska många klipp på hur den svenska djurhållningen går till, och jag är inte särskilt glad över det jag har sett. Att försöka inse att djurhållningen för det mesta är ännu sämre i resten av världen har varit svårt för mig, för det gör mig riktigt illamående. Men den där filmen hjälpte mig i alla fall att få upp ögonen lite mer. Tack. :)

2010-08-14 @ 00:13:37
URL: http://smpk.blogg.se/
Postat av: Matilda

En stark människa väljer även att ställning efter att ha sett filmen.

Gör ont i en av att se filmen, jag sitter själv och gnyr när jag ser grisarna panikslaget försöka kravla iväg, man är så hjälplös och frusterad över att inte kunna hjälpa grisarna och de andra djuren , som antagligen är döda nu.

Men bara för att djuren på filmen är döda betyder det inte att eländet tar slut, andra individer råkar ut för exakt samma sak i denna sekunden och så går det runt som en ond cirkel just för att människor väljer att inte reagera.

2010-08-15 @ 21:17:49
URL: http://realmatilda.blogg.se/
Postat av: Simon

Jag ska nog försöka ta mig igenom Earthlings nån gång när jag känner mig starkare. Vanligtvis klarar jag utan problem att se blod och våld i filmer, för det känns inte så verkligt. Men att se något sånt ske i verkligheten... åh, det är bara så ofattbart och det gör mig så arg och så äcklad.



Tack igen för kommentaren, jag gillar din blogg med! :) Men det måste vara riktigt tufft att vara så ung och ensamstående mamma. Hoppas att lyckan över att ha en egen dotter som man får vara med när det växer upp ändå väger mer än stressen det medför. Jag kan själv inte uttrycka hur mycket jag ser fram emot att själv bli pappa en dag. ^^



Angående det där med bisexualitet så upplever jag att kärlek är alldeles för starkt, komplicerat och ologiskt för att vara strikt könsbundet. Och så blir ju människor främst kära i en person som du säger, och inte ett kön.



Åh, såg att du hade flera veganska recept på din blogg också. Jag ska nog försöka mig på att göra den där spenatlasagnen nån gång. :)



Kram!

2010-08-18 @ 12:34:13
URL: http://smpk.blogg.se/
Postat av: Andrea

Men vad glad jag blir, äntligen en som bloggar om vettiga saker!! Åh dig kommer jag glatt följa :) Ramlade in på din sida från maria-med bebis i magen. tyckte freja-gabriella var ett så gulligt namn så tänkte kolla vem du var. och så är du djurvän, en äkta sådan dessutom!! :) kan ju inte bli bättre. åh vad glad jag blev. jag hade nästan gett upp hoppet om bloggar, det är ju bara om kläder och skor. inget som intresserar mig alls. men så finns det såna som du, som bryr sig om annat också. nu fick du en ny trogen läsare!

2011-11-03 @ 05:19:54
URL: http://thegreenspot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0