Öppet brev till Lindex.

Hej.
 
För en tid sedan hittade jag ett inlägg på eran Facebooksida, skrivet av en mamma vars dotter provat kläder hos er och inte kunde ha dem. Barnet i fråga var normalviktig och hade en normal längd för åldern, och i just denna butik i Borlänge fanns bara era jeansshorts i modellen "Slim". Byxorna passade antingen inte i midjan eller blev för stora nedtill. Denna dag med shopping slutade med att flickan grät i eran provhytt.
 
Så nu undrar jag, varför är era sk flickkläder MINDRE än era sk pojkkläder?
Jag har vänt mig till er på eran Facebooksida och fick där inget konkret svar, utan ni upprepade gång på gång att ni skulle hänvisa mina "önskemål" till er inköps- och designavdelning för barnkläder.
Till saken hör ju att jag absolut inte lämnade en åsikt, för det är inte en åsikt att era flickkläder är mindre än era pojkkläder - det är ett faktum och jag har ännu inte fått en konkret svar.
 
Efter att ett flertal personer ställt samma fråga, gång på gång så svarade ni igen och ännu en gång tycker jag att erat svar är otillräckligt. Ni svarade såhär, jag citerar -
 
"Det är väldigt tråkigt att S dotter blev ledsen när hon provade kläder hos oss.
Så önskar vi absolut inte att det ska vara.

Som vi har skrivit tidigare försöker vi att ha ett brett sortiment och erbjuda olika typer av jeans.
Vi har många olika modeller med olika passformer t.ex lite smalare (slim) och vidare (loose) och andra modeller. Se gärna vårt sortiment på byxor och jeans:http://www.lindex.com/se/barn/flick-128-170-cl/byxor-jeans/ Det kan vara så att butikerna inte alltid har hela sortimentet inne.

Alla våra kläder provas av barn för att passformen ska vara bra.
Vi använder oss av en kroppmåttslista från TEFO – Svenska Textilforsknings Institutet som är den mest vanliga i branschen. Enligt den listan är grundmåtten på pojk-och flickkroppen
samma upp till strl 140 dvs ca 9-10 år. Kroppsmåtten är alltså samma upp till strl 140 men
däremot kan kläderna ha olika mått beroende på passformen i just det plagget. 

När vi pratar om de olika jeansmodellerna så handlar det om passform inte om storlek.
Det som styr passformen är den modebilden som finns och vi anpassar sortimentet efter efterfrågan.
Just nu är jeansen på pojk inte lika smala i silluetten som på flick.
Vi utvecklar vårt sortiment hela tiden och man vet aldrig hur detta förändras i framtiden och
vi tar till oss era åsikter kring detta.

Det är mycket viktigt för oss att få information om vad våra kunder har för synpunkter på vårt sortiment. Vi tar till oss alla synpunkter och tar dem vidare till vår inköps- och designavdelning för barnkläder."
 
 
Ännu en gång, ni svarar inte på frågan.
Ni uppger att barnens kroppar börjar skilja sig åt storleksmässigt vid 9-10-års åldern men ändå så skiljer det flera cm i storlek på era kläder för betydligt YNGRE barn än så. Det finns massor med exempel på att era flickkläder är både mindre och mer figursydda än pojkkläderna.
 
Och än en gång, nu undrar jag varför?
 
Varför är flickkläder mindre?
Varför är flickkläder figursydda?
 
Vidare så undrar jag även varför ni tidigare valt att sälja vadderade bikiniöverdelar till 2-åringar.
Är detta något som någonsin legat i modet, eller är det något ni strävar efter ska bli mode?
Sedan undrar jag också kring er tanke bakom att sälja nylonstrumbyxor i strl 86, men att inte sälja vanliga strumpbyxor med halkskydd i samma storlek. Sen ser jag även då jag kollar er hemsida att ni ej säljer strumpbyxor på de sk pojkkläderna, utan väljer att enbart låta flickorna ha detta plagg. Detta undrar jag också kring, varför har ni valt att göra så?
 
Jag är också nyfiken på era badkläder till barn i strl 86-122.
Varför finns det bara små bikinitrosor(och någon enstaka baddräkt) till flickorna och stora bekväma shorts till pojkarna? Tycker ni att flickor som bär storlek 86-122 ska använda dessa små sexualiserade kläder, eller är detta också modet?
 
Jag har väldigt svårt att förstå vart ni står i dessa frågor och skulle gärna uppskatta ett personligt svar.
Jag finns att nå på mailadress: [email protected]
 
Med vänliga hälsning// Anna Vestman 
 

Kommentarer
Postat av: Micaela

Så bra att du skriver detta brev!

2013-05-16 @ 18:01:48
URL: http://micalela.blogg.se
Postat av: Sandra

Du är inte ensam om att ifråga sätta Lindex, jag förstår bara inte varför inget händer när så många klagar.

2013-05-16 @ 19:42:58
URL: http://sandrasfina.blogg.se
Postat av: Elin Eriksson

....sy dina egna kläder (: ?

Svar: Jo, ett bra förslag, om jag ens hade tiden, orken eller viljan. Sen känns det problematiskt att väldigt många personer ska få börja sy sina egna kläder för att våra klädjättar inte vill ta ansvar och spä på det sjuka idealet.
Anna - Med allt som hör till!

2013-05-16 @ 23:07:26
URL: http://elfs.blogg.se/
Postat av: Elin Eriksson

Å andra sidan, varför stödja något som är så fruktansvärt hemskt? finns det inga bra 'hen' och jämställda klädföretag med ekoreko Ni kan handla av istället?
verkar ju lättare att handla någonting man gillar än att gå runt o vara bitter och hitta fel hela tiden. (:
ha en trevlig dag!

Svar: Oj! Jag är inte bitter, och jag letar inte fel. Och hej, vänta - handlar jag på Lindex? Nej!
Anna - Med allt som hör till!

2013-05-17 @ 10:09:14
URL: http://elfs.blogg.se/
Postat av: Lisa

Plus gjorde ju ett test en gång. Lindex 'flickjeans' var 10cm (!) mindre i midjan än killjeansen! Okej att nån har bestämt att tjejerna ska ha tightare kläder (även om jag inte fattar varför) men det ska bannemej inte skilja så mycket i midjemått! Pojkar och flickor är ju lika i kroppen!

Har själv en 8-årig dotter. Ganska lång och åt det rundare hållet, precis på gränsen till överviktig enligt BVCs kurva. Väldigt svårt att hitta byxor! Alla tjejbyxor var 'superslim' eller 'skinny'. Det fanns inte en enda med normalvidd! Det fanns en modell som var baggy, men min dotter vill inte ha med muddar. Och hon vill inte ha pösbyxor. Hon vill ha vanliga jeans som passar!
Gillar när det finns olika vidder på samma byxmodell! (Fast det är sällan man ser det. Dessutom brukar normal/vidare-byxorna vara slutsålda..)

Till slut hittade vi turligt nog lila jeans på killavdelningen! (Tack för att killarna numera får ha färgglada byxor!)

Svar: Ja, visst är det hemskt? Jag har en rund tös och en smslare tös, och vissa byxor sitter tajt på min lång/smala tös. Det är hemskt!Jag har fått ett förskräckligt svar från Lindex, där de bara bortförklarar allt. Jag gör på total bojkott av dem!
Anna - Med allt som hör till!

2013-07-17 @ 17:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0