Är det såhär vi vill ha det?

Sitter och läser runt lite, blandade bloggar och artiklar kring ämnet Genus och Feminism.
 
Gång på gång dyker frågan upp i mitt huvud - Är det såhär vi vill ha det?
Vill majoriteten av den Svenska befolkningen ha det såhär, eller är vi på väg emot bättre tider?
Ger er några exempel på varför vi bör kämpa för ett mer jämnställt samhälle, varför vi måste börja ge våra barn chansen att hitta sin egna roll och få välja vem hen själv vill vara. Varför vi måste kämpa för att kvinnor inte ska ses som svagare, för att kvinnor inte ska placeras i fack. 
 
Nr 1 hittar vi hos Lady Dahmer.
En kvinna som vågar kritisera patriarken ska slås ner hårt.
 
Klicka er gärna vidare på LDs länkar, och läs Sten Sture Skaldemans kommentarer i helhet. Skrämmande läsning, av en man som helt klart använder sig av härskartekniker och inte kan bemöta kritik på en konkret sätt.
Han drar dessutom på sig offerkoftan en hel del, och uttrycker att vi kvinnor tycker oss äga rätetn att kritisera äldre män för att de är ju bara "gamla gubbar". Japp, moget Sten sture, moget..
 
Nr 2 hittar vi hos Ajour.
Flicka vägras vara stjärngosse - Rektorn ville ha "vackert luciatåg"
 
 
 
Nr 3 hittar vi på bloggen Liwet och vardagen.
Till er som säger att kvinnohat inte finns
 
Dela gärna, sprid och uppmärksamma.
Att det ens är tillåtet på Lund universitet att kränka kvinnor i text på detta vis är svårt att ens ta in.
Så ja, dela - SPRID!
 
 
Nr 4 hittar vi ännu en gång hos Lady Dahmer.
Jag som själv levt med en kontrollerade man, blir alldeles kall när jag inser
att vi fortfarande lär flickor att det är kärlek.
 
 
 
Nr 5 hittar vi både hos Lady Dahmer och hos Aftonbladet.
Jag ska lära Ninja slåss. Hårt och skoningslöst.
&
"De gav sig på min kompis"
 
 
Det får räcka för idag, jag har bara skrapat på toppen av isberget, visat en minimal bråkdel av allt som finns därute. Jag kommer att återkomma till ämnet, igen och igen och igen.
 
Frågeställning igen nu då?
Vill vi ha det såhär?
 
För just nu, om man tänker att...
"Vad ska genus vara bra för?"
 "Jag orkar inte bry mig"
"Vad spelar det för roll?"
"Så farligt är det inte"
osv osv..
 
...så kommer det att fortsätta.
Våra döttrar kommer att bli förtyckta, de kommer att bli sedda som objekt,  de kommer att dömas för sitt utseende, de kommer att räknas som svagare, de kommer att hamna i situationer där de uttnyttjas och de kommer att vara mindre värda.

 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Charloth - Livet med Kärleken

Du får inte glöma att killar oxo förtrygs! Det syns bara mindre. Sen har vi homosexualiteten som oxo förtryx och många invandrare och alla andra oxo som är udda. Eller dom som måste göra sig bättre i alla köns roller för att det är så mycket dömande över allt!!

Svar: Fast nu valde jag att skriva om kvinnor, även om det är många många fler som är förtryckta. Jag lär skriva inlägg om dem med, men idag skrev jag om kvinnor. :)
Anna - Med allt som hör till!

2013-04-04 @ 15:37:36
URL: http://sleepingangels.blogg.se
Postat av: Charloth - Livet med Kärleken

Forsätter på förra: Fel tycker jag kan man inte bara få vara den man är utan att pli sed på kåndtiga idiotiska sätt?

2013-04-04 @ 15:39:01
URL: http://sleepingangels.blogg.se
Postat av: Liw - mamma till två inom 16 månader

Tack! Nu har jag nått att läsa ikväll :-)

2013-04-04 @ 22:01:14
URL: http://liwetochvardagen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0